Huurprijs studentenkamer verhogen

StudentGent
Topic Starter

Huurprijs studentenkamer verhogen

#1 , 01 mei 2012 21:38

Beste,

Na heel het internet afgeschuimd te hebben en geen antwoord te vinden op mijn vraag probeer ik het via deze weg.
Het volgende doet hem zich voor:
Vorig academiejaar (2010-2011) sloot ik een huurcontract af met bepaalde duur (1 jaar). Dit jaar (2011-2012) is dit blijven doorlopen (= ik heb officieel geen nieuw contract getekend voor dit academiejaar). Nu wil de huisbaas naar volgend jaar toe (2012-2013) de huurprijs verhogen met 100 euro.

1) Ik heb momenteel geen officieel contract, kan hij er mij elk moment uitzetten als hij dit wil?
2) Is dit momenteel een stilzwijgende verlenging?
3) Indien hij officieel niets laat weten van die verhoging (momenteel enkel via mail) en dus niet vraagt voor een hernieuwing van het contract, blijft de oude huurprijs dan geldig?

Met vriendelijke groeten,

Een Student uit Gent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mei 2012 22:07

Ga eens langs de sociale dienst van uw school...
Duidelijk geen 'kotweb' sudentencontract.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... yg&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#3 , 03 mei 2012 08:43

Een studentenhuurcontract is niet onderworpen aan de Woninghuurwet maar wel aan het gemene huurrecht.

In dat geval geldt :
“Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.Art.1738.Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

artemis

#4 , 03 mei 2012 11:06

Een studentenhuurcontract is niet onderworpen aan de Woninghuurwet maar wel aan het gemene huurrecht.

In dat geval geldt :
“Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.Art.1738.Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.”(Burgerlijk Wetboek).
Maar voor volgend academiejaar kan de verhuurder volgens mij perfect een nieuw contract geven aan een door hem vrij te bepalen prijs.

StudentGent
Topic Starter

#5 , 03 mei 2012 11:32

Beste Allen,

Het wordt een beetje duidelijker allemaal. Ik vraag me nu gewoon af dat als de huisbaas mij niet schriftelijk aanschrijft voor die prijsverhoging voor 1 september en er gewoon vanuitgaat dat ik vanaf dan 100 euro meer betaal, dat wettelijk is. Geldt dan ook niet die verlenging aan dezelfde voorwaarde? Heb een beetje schrik dat hij in september zal zeggen, 100 euro meer betalen (ookal staat het niet op papier) of je vliegt eruit.

Vriendelijke groeten

artemis

#6 , 03 mei 2012 11:48

Hij zal je dan eerst een nieuw jaarcontract moet laten tekenen, met daarin een nieuwe huurprijs. Het is aan jou om die nieuwe huurprijs te aanvaarden of niet (en een goedkoper kot te zoeken).

Een studentencontarct van een jaar loopt telkens automatisch af en moet jaarlijks vernieuwd worden door een nieuw contract. Vermits er voor dit jaar geen nieuw contract werd opgesteld en getekend geldt momenteel de wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden zoals door j.demoor werd gequote, maar ook die stilzwijgende verlenging loopt naar zijn einde.

Terug naar “Huren”