Ingewikkeld Huurgeschil

Lieneke1988
Topic Starter

Ingewikkeld Huurgeschil

#1 , 29 apr 2012 11:52

Hallo allemaal,
Net nieuw op dit forum omdat ik geen idee heb hoe sterk ik sta, en ik alle hulp kan gebruiken.
Ik hoop dat ik via dit forum meer inzicht kan krijgen in het probleem. Het zal een lang verhaal worden, maar ik wil de situatie zo uitgebreid en compleet mogelijk aan jullie voorleggen.

Situatieschets:
in juni 2010 kwamen mijn vriend en ik (beiden studerend) via directwonen.nl bij het pand waar wij nu wonen. Een benedenverdieping in Nederland met een huurcontract van een jaar bij een particuliere verhuurder. We kregen een jaarcontract en deze is het jaar erna met weer een jaar verlengd. (bij navraag juridisch loket kon dit als nietig worden verklaard omdat de verhuurder niet 2 keer een jaarcontract mag geven en dit eigenlijk een contract voor onbepaalde tijd is)
Van de mondelinge afspraken/overeenkomsten zijn veel zaken nog niet of niet geheel uitgevoerd. Tevens komen er steeds meer gebreken bij die niet worden opgelost.
De gebreken en de zaken die de huurbaas zou oplossen zijn:
- Raamkozijn & buitenvoorpui verrot en niet afgewerkt,
- Binnen in het huis geen afwerking van het raam/kozijn,
- Nog geen vensterbank die geplaatst zou worden,
- Elektriciteitsstoringen door het achterstallig onderhoud aan de draden (1000 lampen & waterschade aan laminaat van smelten vriezer)
- Niet optimaal werken van de afzuiging in de keuken
- Verzakking & verstoppingen afvoer en riool (stank)


Nu bijna 2 jaar verder waren we er na veel telefoonverkeer waarin we niet serieus genomen werken, klaar mee en wilden stappen gaan ondernemen. We zijn niet thuis in de wereld van aangetekende brieven en hoopten (naïef) dat de huurbaas het uiteindelijk wel zou oplossen.

Maar: Op het moment dat wij een aangetekende brief wilden sturen (niet gedaan)waarin wij zouden aangeven dat de gebreken binnen 3 weken opgelost moesten zijn, of in ieder geval een begin gemaakt moest zijn en afspraken met de partijen die dit zouden oplossen kregen wij, tijdens een telefoongesprek over alweer een stroomstoring, te horen dat wij er toch in juli 2012 uit zouden worden gezet. We zouden een aangetekende brief ontvangen hebben

Wij kwamen er achter dat er (heel dom van ons) een TNT afhaalbewijs lag met alleen de naam van mijn vriend erop. Dit lag al ruim 5 weken bij ons, en we hebben niet beseft dat dit om een aangetekende brief zou gaan. Ook omdat de verhuurder ons nooit heeft gemeld dat er een probleem was met ONS!

Wij hebben alsnog getracht de brief op te halen, maar deze was na 3 weken teruggestuurd naar het hoofdkantoor omdat er geen afzender was aangegeven. Na navraag gedaan te hebben bij TNT blijkt dat wij deze brief niet alsnog konden opvragen.

Vervolgens zijn mijn vriend en ik informatie gaan inwinnen over wat de juiste volgende stap zou zijn, en wat we konden doen. We hebben geen rechtsbijstandsverzekering en weten niet hoe sterk we staan.
In die tijd is er een brief gekomen met daarin de huurverhoging en de nieuwe huur per 1 juli 2012. Wij vonden dit raar aangezien hij ons eruit wil hebben, en dachten dat het wellicht over was gewaaid.
Maar: een dag later kregen we 2 exact dezelfde brieven in de brievenbus (2 keer dezelfde geadresseerde 1e naam mijn naam, 2de naam mijn vriend) met daarin een kopie van de aangetekende brief met een begeleidend briefje. In de aangetekende brief staat:
U huurt volgens een tijdelijk huurcontract en deze eindigt op 30 juni 2012. Wegens niet goed huurderschap beeindig ik de hur per 30 juni 2012.

Nu heb ik gelezen dat:
- de huurder ons beiden een aangetekende brief had moeten sturen
- de huurder ons in de brief had moeten vragen om een reactie binnen 6 weken
- wanneer wij niet reageren het huurcontract gewoon doorgaat
- er sprake moet zijn van wanbetaling, onbehoorlijk gebruik of ernstige overlast (waarvan we aan geen van allen aan voldoen)

Kloppen deze zaken? En is het verstandig dit in een aangetekende brief te vermelden met de opmerking dat wij niet akkoord gaan met de beëindiging?

Wat is nu verstandig om te doen. We willen liever niet weg uit het pand. De huurbaas heeft in hetzelfde gebouw meerdere appartementen en deze worden tevens verhuurd. (De afhandeling en administratie van deze woningen gaat via de dochter van de huisbaas en zij hebben ook problemen)
Is het nu wel het goede moment om 1 brief te sturen waarin we reageren op het 'slechte huurderschap' en 1 brief waarin we eisen dat het achterstallig onderhoud en de andere gebreken verholpen moeten worden????

Wie kan ons helpen? Wat zijn de juiste stappen, en is het een zaak van heel veel geld betalen (wat we niet hebben als student) om uiteindelijk heel erg lang aan het procederen te zijn? Is het de moeite waard om dit aan te vechten of kunnen we beter kijken naar een andere woning?

Overige Informatie:
- De klusjesmannen zijn het huis van de dochter van de huisbaas aan het afbouwen omdat hun aannemer failliet is gegaan
- De klusjesmannen hebben niet voldoende kennis en kunde om de gebreken op te lossen (alles is half werk)
- De zoon van de huurbaas woont in het appartement boven ons
- We krijgen huursubsidie & betalen een all inclusief prijs met GWE & servicekosten


Alvast super bedankt!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pukje
Berichten: 567

#2 , 29 apr 2012 12:06

Denk dat niemand je hier kan helpen dit is een belgisch forum
ga naar buro rechtshulp
maak afspraak met advocaat om gratis (toga tarief) een eerste inschatting te maken
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Fore
Berichten: 1298

#3 , 29 apr 2012 12:13

rechtenforum.nl
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Terug naar “Huren”