voorschotten algemene kosten niet verrekend in afrekening

blackcat1982
Topic Starter

voorschotten algemene kosten niet verrekend in afrekening

#1 , 27 apr 2012 11:36

beste forumleden

ik heb een vraag waar ik eigenlijk vorig jaar al mee zat maar ik vond geen medium om ze te stellen.

ik betaal maandelijks 25 euro voorschot voor algemene kosten. Jaarlijks krijg ik een kattebelletje in mijn bus van mijn huurbaas met daarin een overzicht van de kosten en mijn deel om te betalen. Dit jaar bedragen de algemene kosten 496 euro. in die kattebelletjes wordt er echter nooit vermeld dat ik reeds per jaar 300 euro voorschot betaal aan algemene kosten. mag ik dit dus verrekenen? 496 - 300 = 196
Ook de voorbije jaren heeft hij steeds grote bedragen aangerekend zonder rekening te houden met de reeds betaalde voorschotten. Kan ik daar nog iets van terugvorderen.

alvast bedankt voor jullie insteek

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 apr 2012 11:42

U kan altijd eisen dat hij u een berekening voorlegt, gestaafd met facturen.
Vraag deze via AS (bewijsbaar), waarin u stelt te zullen betalen na ontvangst van deze berekening met bewijsstukken.
U kan deze opvragen tot 5 jaar terug, waarna u ook hier het teveel betaalde kan terugvorderen.

j.demoor

#3 , 29 apr 2012 08:52

“Art.1728ter.§ 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Deze kosten en lasten moeten in een afzonderlijke rekening worden opgegeven. De stukken die van deze uitgaven doen blijken, moeten worden overgelegd. In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door éénzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt. § 2. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met paragraaf 1 zijn nietig...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

‘in die kattebelletjes wordt er echter nooit vermeld dat ik reeds per jaar 300 euro voorschot betaal aan algemene kosten’

De voorschotten op de algemene kosten dienen in mindering gebracht op de algemene kosten.

“Art.1377.Wanneer een persoon die bij vergissing meende schuldenaar te zijn, een schuld betaald heeft, is hij gerechtigd het betaalde van de schuldeiser terug te vorderen...Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”