Aanslepend schadegeval

PjVS
Topic Starter

Aanslepend schadegeval

#1 , 23 apr 2012 19:31

Even een korte schets van de situatie, in december vorig jaar kocht ik mijn huis op dat moment nog bewoond door huurders van de vorige eigenaar.

De huurders waren op het moment van de verkoop ook op zoek naar een huis, in onderling overleg werd afgesproken dat wanneer ze de woning konden verlaten dat ook het einde zou zijn van het huurcontract. Dit gebeurde ook op 11/03/2012.

In februari van dit jaar (in de vriesperiode) werd ik gecontacteerd door de huurder dat de mazout op was en vroegen ze of ze elektrisch mochten verwarmen. Hiervoor gaf ik mijn goedkeuring. Echter na het betreden van de woning, na goedkeuring van de huurders ook al waren ze niet aanwezig, heb ik moeten vaststellen dat alle elektrische vuurtjes uitgeschakeld waren met als gevolg dat het 1°C in huis was en dit overdag. Ik heb de huurder op dat moment aangesproken en hem gevraagd om onmiddelijk 500L mazout te bestellen. De reden die hij gaf waarom de vuurtjes niet aanstonden was omdat hij ze niet vertrouwde, hij heeft ook toegegeven dat ze op dat moment niet meer in het pand woonden maar bij zijn ouders.

Na telefonisch contact met de huurder om te vragen of er al mazout geleverd was vertelde de huurder dat er een "lek" was aan de ketel. Na controle met de loodgieter werd vastgesteld dat het ketelhuis opengevrozen was en er één van de gietijzeren radiatoren gebroken was. Om alle andere radiatoren te controleren moet de ketel er van tussen maar die moet blijven staan voor een mogelijke expertise.

Alles werd doorgegeven aan de verzekeraar van mijn woonpolis. Doe zou normaal op zijn beurt de kosten verhalen op de huurderverzekering van de huurder. Aangezien vorstschade niet in mijn woonpolis staat kan mijn verzekeraar niet tussenkomen en mij ook geen bijstand verlenen volgens hen. Voorlopig heb ik de huurwaarborg nog niet vrijgegeven omdat ik niet weet hoe de kosten moet verhalen.

De vraag is, wat kan ik nu doen om de kosten te verhalen of zijn die allemaal voor mij (de verhuurder). De verzekeraar van de huurder heeft gezegd dat er een expertise zou komen, maar dit laat nu ook al meer dan een maand op zich wachten... Moeten er andere stappen ondernomen worden, welke en wat zijn verder nog mijn mogelijkheden?

Bedankt voor de tijd om mijn probleem te bekijken,
Pj

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2012 20:03

Indien de vorstschade is opgetreden tijdens de periode dat er nog een huurder was, is de schade voor zijn rekening. HWB in ieder geval inhouden totdat alles met de verzekering is geregeld.

PjVS
Topic Starter

#3 , 23 apr 2012 21:10

Ik vrees gewoon dat de HWB de kosten niet volledig zouden dekken. Het schadegeval dateert van 8 februari, nu we bijna eind april zijn begint mijn geduld een beetje op te geraken.
Ik heb het huis alleen gekocht en had budget voor verschillende werken uit te voeren, maar als blijkt dat er nog radiatoren gesneuveld zijn is dat natuurlijk een grote streep door mijn rekening.... Voorlopig durf ik dus ook niet aan de grote werken te beginnen, daarom vroeg ik mij af of er nog andere mogelijkheden zijn om wat druk te zetten...

Reclame

mava105

#4 , 24 apr 2012 12:42

Vrederechter

j.demoor

#5 , 25 apr 2012 08:52

“Art.1732.Hij(=de huurder) is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert, moet het bestaan daarvan bewijzen....”(Burgerlijk Wetboek).
en
“Art.870.Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.”(Gerechtelijk Wetboek).

Het is aan u om te bewijzen dat de beschadigingen GEDURENDE zijn huurtijd zijn ontstaan.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. Dit verzoekschrift ondertekenen,neerleggen en de verdere procedure afwerken kan in principe zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

PjVS
Topic Starter

#6 , 26 apr 2012 13:33

J. demoor, bedankt voor de info.

Wat art.870 betreft, ik heb een foto van een thermometer (nota bene de huurder zijn thermometer) gemaakt op de dag dat ik vaststelde dat het enorm koud was. Daarna zijn er vaststellingen gedaan door een loodgieter in bijzijn van de huurder. Aangezien het huurcontract afliep op 11/03/2012 en de vaststellingen zijn gebeurd op 16/02/2012 zit ik vrij safe. Echter... een plaatsbeschrijving bij het verlaten van het pand door de huurders is niet opgesteld. Verder was alles in orde en het schadegeval was doorgegeven aan de verzekering. Maar de verzekering moet nog altijd een antwoord geven om tussen te komen of niet en de expertise moet nog plaatsvinden

Mijn bedoeling is niet om het maximum er uit te persen. Daarmee wil ik zeggen dat als er een nieuwe ketel geplaatst is en de controle van de radiatoren blijkt positief, als die kosten gedekt zijn door de HWB (of verzekering) ga ik geen verdere stappen ondernemen. Is dit niet het geval dan is het richting vrederechter... Moet ik nu het dossier al opstarten of moet ik wachten tot er meer geweten is over het totale kostenplaatje...

mava105

#7 , 26 apr 2012 16:15

J. Echter... een plaatsbeschrijving bij het verlaten van het pand door de huurders is niet opgesteld. Verder was alles in orde en het schadegeval was doorgegeven aan de verzekering. Maar de verzekering moet nog altijd een antwoord geven om tussen te komen of niet en de expertise moet nog plaatsvinden
Fout. In geval van procedure sta je met lege handen. En de getuigenis van de loodgieter zal hier niet veel helpen.

Terug naar “Huren”