Even een korte schets van de situatie, in december vorig jaar kocht ik mijn huis op dat moment nog bewoond door huurders van de vorige eigenaar.
De huurders waren op het moment van de verkoop ook op zoek naar een huis, in onderling overleg werd afgesproken dat wanneer ze de woning konden verlaten dat ook het einde zou zijn van het huurcontract. Dit gebeurde ook op 11/03/2012.
In februari van dit jaar (in de vriesperiode) werd ik gecontacteerd door de huurder dat de mazout op was en vroegen ze of ze elektrisch mochten verwarmen. Hiervoor gaf ik mijn goedkeuring. Echter na het betreden van de woning, na goedkeuring van de huurders ook al waren ze niet aanwezig, heb ik moeten vaststellen dat alle elektrische vuurtjes uitgeschakeld waren met als gevolg dat het 1°C in huis was en dit overdag. Ik heb de huurder op dat moment aangesproken en hem gevraagd om onmiddelijk 500L mazout te bestellen. De reden die hij gaf waarom de vuurtjes niet aanstonden was omdat hij ze niet vertrouwde, hij heeft ook toegegeven dat ze op dat moment niet meer in het pand woonden maar bij zijn ouders.
Na telefonisch contact met de huurder om te vragen of er al mazout geleverd was vertelde de huurder dat er een "lek" was aan de ketel. Na controle met de loodgieter werd vastgesteld dat het ketelhuis opengevrozen was en er één van de gietijzeren radiatoren gebroken was. Om alle andere radiatoren te controleren moet de ketel er van tussen maar die moet blijven staan voor een mogelijke expertise.
Alles werd doorgegeven aan de verzekeraar van mijn woonpolis. Doe zou normaal op zijn beurt de kosten verhalen op de huurderverzekering van de huurder. Aangezien vorstschade niet in mijn woonpolis staat kan mijn verzekeraar niet tussenkomen en mij ook geen bijstand verlenen volgens hen. Voorlopig heb ik de huurwaarborg nog niet vrijgegeven omdat ik niet weet hoe de kosten moet verhalen.
De vraag is, wat kan ik nu doen om de kosten te verhalen of zijn die allemaal voor mij (de verhuurder). De verzekeraar van de huurder heeft gezegd dat er een expertise zou komen, maar dit laat nu ook al meer dan een maand op zich wachten... Moeten er andere stappen ondernomen worden, welke en wat zijn verder nog mijn mogelijkheden?
Bedankt voor de tijd om mijn probleem te bekijken,
Pj