Ons appartement staat geregistreerd als woonhuis?

CyberThijs
Topic Starter

Ons appartement staat geregistreerd als woonhuis?

#1 , 20 apr 2012 10:34

Gisterenavond kwam de wijkagent langs om onze domiciliering in Gent te registreren.

Hierbij maakte hij de opmerking dat ons appartement niet als appartement zijnde geregistreerd staat (waar?), en dat dit geregulariseerd moet worden. Hiervoor heeft de huisbaas 3 jaar de tijd. Mijn partner was alleen thuis op het ogenblik dat de wijkagent langskwam, en moest een document tekenen waarin daaromtrent iets stond. Helaas heeft hij het document niet gelezen omdat hij zodanig overdonderd was.

Kan iemand ons wat info geven over welke reglementering dit hier gaat?

2e vraag: ons huurcontract loopt al sinds september 2009, omdat ik dit appartementje vroeger gebruikte als mijn kot. Waar slaat die 3 jaar dan op? Bij het begin van ons huurcontract, of na het aftekenen van het document gisteren?

Dank je wel voor een antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 20 apr 2012 10:43

als ik het goed snap deelt de wijkagent je iets mee dat hij eigenlijk aan de huisbaas had moeten vertellen. Jij moet niet aan de huisbaas melden wat zijn plichten zijn. Dat moet de wijkagent doen. Jij moet niets regulariseren, dat moet de huisbaas doen. Dus in een eerst ogenblik zou ik me niet teveel zorgen maken.
Maar informeer je gerust over wat er nu eigenlijk aan de hand is. Ik denk dat jullie nu niets moeten ondernemen. De huisbaas moet zijn zaakjes op orde zetten.

roharro

#3 , 20 apr 2012 11:18

Hm. Lijkt me dat het om een studentenkot gaat waar men zich niet mag domiciliëren omdat het niet aan de vereisten daarvoor voldoet.
Deel van de schuld ligt dus ook bij huurder, want het is hij die verkeerd gebruik maakt van het gehuurde goed.
Welk document werd ondertekend is niet duidelijk te zien in mijn glazen bol.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

eylis

#4 , 20 apr 2012 11:42

roharro, als de huisbaas een "echt" huurcontract aanbiedt en zegt dat het màg (en het is niet zo) dan deed hij toch iets dat niet mag?
De huurders mogen er toch wel van uitgaan dat wat men aanbiedt, klopt?
De huurder maakt onbewust verkeerdelijk gebruik van een onwettig aangeboden goed. (met andere bestemming)
De verhuurder had géén "echt" huurcontract mogen aanbieden.
Het stoort me overigens dat de wijkzagent dan niet de juiste persoon aanspreekt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2012 11:54

En huurder en verhuurder hebben zich aan de wet te houden.
Woonhuis wil zeggen dat er geen onderverdeling is en dus geen 'eigen leefruimte'.
Ga eens langs de gemeente - dienst inschrijving en vraag de status van het huis eens aan.
Daar zal blijken dat het pand als EEN woning en niet als X appartementen geregistreerd is.
En bel ook eens naar je kwartierinspecteur .... vraag welk document er is getekend en of je er een kopie kan van krijgen of het op het bureau eens terug kan zien.
Kwartierinspecteur zal vermoedelijk alle bewoners in kennis (moeten) stellen

roharro

#6 , 20 apr 2012 15:12

roharro, als de huisbaas een "echt" huurcontract aanbiedt en zegt dat het màg (en het is niet zo) dan deed hij toch iets dat niet mag?
De huurders mogen er toch wel van uitgaan dat wat men aanbiedt, klopt?
De huurder maakt onbewust verkeerdelijk gebruik van een onwettig aangeboden goed. (met andere bestemming)
De verhuurder had géén "echt" huurcontract mogen aanbieden.
Het stoort me overigens dat de wijkzagent dan niet de juiste persoon aanspreekt.
Ik had begrepen dat de huurder er al woonde als kotstudent maar er zich nu heeft laten domiciliëren. Verhuurder heeft hier misschien zelfs geen weet van..(mijn buikgevoel, meestal is dat juist).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#7 , 20 apr 2012 21:12

ooo, nu snap ik het...
zijn er wel meer mensen die dit doen?
Dat komt vroeg of laat toch aan het licht. Tja dat is niet zo slim gegokt dan.
Op naar een ander appartement dan maar?

j.demoor

#8 , 21 apr 2012 12:46

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:...6° de hoofdfunctie van een bebouwd onroerend goed geheel of gedeeltelijk wijzigen,indien de Vlaamse Regering*deze functiewijziging als vergunningsplichtig heeft aangemerkt 7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

* Zie Besluit Vlaamse Regering 14 april 2000.

‘dat ons appartement niet als appartement zijnde geregistreerd staat (waar?), en dat dit geregulariseerd moet worden’

Geef hiervan kennis(kopie) aan de huiseigenaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”