vraag over indexatie

jenb
Topic Starter

vraag over indexatie

#1 , 31 mar 2012 17:12

beste,

mijn huisbaas heeft vandaag een brief in mijn bus gestoken met de nieuwe geindexeerde huurprijs die ik vanaf morgen moet betalen. is hij niet verplicht om dit sneller te laten weten en is de indexering al bekend op voorhand? weet hij dit niet pas morgen?

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 31 mar 2012 17:22

Sinds wanneer huur je (concrete datum en jaar)
Wanneer heb je het contract getekend?
Wat is je basishuurptijs, dus bij start van het contract?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2012 17:33

Verhuurder kan maar indexeeren als de cijfers voor deze maand bekend zijn. Voor maart waren ze dat donderdagavond of vrijdag pas. Dus hij heeft waarschijnlijk deze voormiddag zijn berekening gemaakt en de brief in uw bus gestoken. Indien de betaling van de huur automatische hgebeurd door de bank, kan je nadien nog steeds het verschil bijstorten.

Reclame

jenb
Topic Starter

#4 , 31 mar 2012 17:34

Sinds wanneer huur je (concrete datum en jaar)
Wanneer heb je het contract getekend?
Wat is je basishuurptijs, dus bij start van het contract?
beginnen huren op 1april 2011
contract getekend midden maart
basis huurprijs is 980 euro

We weten dat er een indexering mag bij de verjaardag van het "beginnen huren"
maar mag hij dit 1 dag op voorhand doen?
Moet hij dit niet aangetekend doen? het zit zo in de bus zonder zegel. voor hetzelfde geld hebben wij die niet gekregen?

krisje1973

#5 , 31 mar 2012 17:44

Hij mag dus inderdaad nu indexeren.
In principe moet hij het aangetekend doen maar betalen moet je toch.

Hier de juiste berekening:
1013,73 euro = 980 euro * 119,01 / 115,05

Je nieuwe huurprijs is dus 1013,73 euro.

Het indexcijfer van de maand maart is inderdaad al bekend.

jenb
Topic Starter

#6 , 31 mar 2012 18:24

mag deze indexering ook in de opzegperiode ?

u342707

#8 , 18 apr 2012 23:14

hallo

ik verhuur aan 950 euro
kontrakf dafum 01/08/2011,
hoeveel zal de index met huur bedragen en waneer
kan ik dat toepassen?
mvg

JohnD

#9 , 19 apr 2012 00:14

Hij mag dus inderdaad nu indexeren. In principe moet hij het aangetekend doen maar betalen moet je toch.
Dat klopt wel niet denk ik dat een indexering per AS dient verwittigd te worden. Als je als huurder een gewoon schrijven ontvangt van je verhuurder om vanaf de volgende maand bvb. je huur + de index erbij te betalen, kan je natuurlijk doen alsof je neus bloed en je niets ontvangen hebt. De verhuurder kan met 3 maanden terugwerkende kracht trouwens indexeren. M.a.w. heeft hij nog 3 maanden om je er op attent te maken (al dan niet met nog een verwittiging/herinnering of per AS) dat je de indexaanpassing niet hebt bijbetaald.

Omdat een bepaalde verhuurder een beetje teveel met mijn voeten speelde dacht ik ooit ook eens om eens niet de index bij te betalen naar aanleiding van een gewoon schrijven van een verhuurder met vraag om index bij te voegen bij de huurprijs. Na 6m krijg ik een AS van de verhuurder. Hij eist de volledige bijbetaling van de index met 6m terugwerkende kracht. Ik schrijf dat ik geen schrijven of uitnodiging heb ontvangen om die index bij te betalen en meld hem dat ik vanaf zijn schrijven slechts met 3m terugwerkende kracht die index dien bij te betalen.

Later is dit item samen met een aantal andere zaken voor de VR gekomen. Ik geef U 2x te raden wat de VR oordeelde.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#10 , 19 apr 2012 09:07

Indexering bij hoofdbewoning:
Art. 6. Indexatie.
(Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.) <W 1997-04-13/43, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Moet niet aangetekend zijn doch de zender zal dienen te bewijzen dat hij de brief effectief heeft verzonden... wat semi onmogelijk is.

JohnD

#11 , 19 apr 2012 15:17

Moet niet aangetekend zijn doch de zender zal dienen te bewijzen dat hij de brief effectief heeft verzonden... wat semi onmogelijk is.
Uiteraard VDB, maar in het door mij aangehaalde voorbeeld diende de verhuurder helemaal niets te bewijzen en werd er door de VR gewoon aangenomen dat die indexering door de huisbaas aangevraagd was. Het feit dat hij slechts na 6m. een AS stuurde deed er ook niet toe. Een gewone kopij volstond als bewijs. Diezelfde geloofd gewoon een partij zonder dat die ook maar iets hoeft te bewijzen. Ikzelf heb dat in een andere niet huurder/verhuurder gerelateerde zaak ook ooit met hem mogen meemaken. Ook kennissen van mij hebben diezelfde ervaring met hem gehad.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”