Hallo,
wij hebben in april 2008 een contract van 9 jaar afgesloten met plaatsbeschrijving en registratie.
In januari 2012 hebben we iets anders gevonden en dus heb ik een aangetekende brief naar de eigenaar gestuurd voor de beëindiging van de huurovereenkomst met opzegtermijn van 3 maanden.
Wij hebben tijdens de periode februari-maart geholpen bij het zoeken van nieuwe huurders, wij hebben een 50-tal bezoekers gekregen maar niemad was goed genoeg voor de eigenaar. Ik moest hen ook een inlichtingenfiche laten invullen (nationaliteit, gegevens werkgever, loonfiches, gegevens vorige huurder) waarbij ik steeds aan de kandidaten gevraagd heb contact op te nemen met de eigenaar aangezien ik deze gegevens niet wou vragen (ik vond niet echt dat het mijn taak was, ik liet het appartement bezoeken maar wou deze informatie niet vragen).
De laatste week van maart heeft een verre neef van mijn man zich aangeboden, hij wou met zijn vriendin huren. Hij heeft met eigenaar bij ons afgesproken en ze zijn tot een akkoord gekomen. Diezelfde week krijgen wij beiden een brief voor de expertise, en eigenaar heeft affiche weggehaald dus wij dachten dat alles in orde was. Nu belt de eigenaar mij de avond voor de verhuis en geeft mij door dat de neef er niet in mag trekken (hij heeft blijkbaar schulden van een vorig faillissement, eigenaar beweert dat hij dit te weten is gekomen door navraag aan kruispuntbank) en dat dus de maand april toch door ons betaald moet worden.
Dus wij trekken eruit op 1 april, de dagen erna maken wij het appartement compleet in orde ( hebben alles terug geverfd, siliconen in badkamer herspoten, goed schoongemaakt). Op 4 april komt de expert (een vriend van de eigenaar) die mij een papier laat aftekenen voor de sleutels. De opmerkingen die expert gemaakt hebben zijn:
1. Blijkbaar deukje in deur ( dit hadden wij nog niet gezien en is waarschijnlijk gebeurd tijdens verhuis), en daar ga ik dan ook mee akkoord
2. terras moet grondig herkuist worden
3. Berging moet gekuist worden
Dit zijn de opmerkingen die wij mondeling te horen hebben gekregen.
Wij maken dus alles terug in orde en ik bel de eigenaar op dinsdag erna om te horen of alles in orde is. Krijg ik als antwoord dat er nog van alles niet in orde is. Dus ik stuur hem de dag erna een mail om de meterstanden door te geven en te vragen wanneer we elkaar kunnen zien om alles te finaliseren en te horen wanneer de expert het verslag klaar heeft (we zijn ondertussen een week verder) en hij schrijft de volgende opmerkingen neer:
1. terras moet nogmaals gekuist worden , blijkbaar wil hij dat de voorgevel van het terras ook gekuist wordt.
2. Berging moet met JAVEL en water gekuist worden.
3. Binnendeuren moeten terug gekuist worden
4. Badkamertegels moeten terug gekuist worden
Dit hebben wij dan ook gedaan (en foto's ervan genomen), en hem een mail gestuurd dat alles in orde is en dat we een reactie van zijn kant eisen voor woensdag 18 april 2012. Tot nu toe geen teken van leven en dus ook nog altijd geen expertise verslag.
Volgende opmerkingen van onze kant:
1. Verwarmingstinstallatie is afgekeurd. Blijkbaar is de installatie te klein voor ons appartement en ontbreekt er een stukje waardoor er CO2 in het appartement kwam. De vorige onderhoudsbeurt is door een kennis van hem gedaan.
2. Drie jaar geleden is er een lek in het gebouw geweest ( door werken aan het gebouw naast ons), waardoor wij vochtproblemen gehad hebben in het appartement. Hierdoor hebben wij 1 jaar een gat in ons toilet gehad en vocht in de muren. Bij het schilderen van het plafond van de badkamer begin april hebben wij opgemerkt dat de vocht in het plafond reeds na enkele dagen terug zichtbaar was. Nu beweert hij dat onze badkamer vol kalkaanslag zit door slecht onderhoud, maar de muren zitten nog vol water ( en hij heeft slechts een klein ventilatieroosterje in de badkamer gezet, geen venster en geen ventilatie in deur).
Kan iemand mij raad geven wat de volgende stappen zijn? Ik heb momenteel mijn sleuetls nog maar wil dit zo snel mogelijk afhandelen aangezien wij reeds 2 weken hier niet mee wonen.
Bedankt