Gebruik oprit door huisbaas

Femangel
Topic Starter

Gebruik oprit door huisbaas

#1 , 11 apr 2012 15:53

Ik huur een appartement in een blok met 6 appartementen ondergracht en 2 garages + oprit
Aan onze kant van het gebouw zijn wij momenteel de enige die gebruik maken van de garage.
Hetgene waar ik nu wat verveeld mee zit is het feit dat de huisbaas de oprit een beetje gebruikt al zijn prive parking voor als hij in de buurt is. Nochtans is er parkeerplek genoeg in de straat. Resultaat is als iemand van ons thuis komt van het werk ofzo, we 2 uur later nog eens terug buiten moeten om de wagen te gaan binnen zetten.
Ik heb mijn huisbaas hier nog niet over aangesproken, omdat het niet zo'n makkelijke mens is. Het is eerder het type huisbaas dat wél stipt de huur eist maar nooit of pas na herhaalde aanmaningen herstellingen doet. Nu is mijn vraag heeft die man, als eigenaar van het pand, rechten op die parkeerplaats? Kan ik hem hierover aanspreken en hem duidelijk maken dat er plek zat is en hij daar maar moet gaan staan? Of kan ik hem wettelijk niks verplichten?

Mvg,

Fem

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2012 16:05

De verhuurder heeft GEEN recht deze plaats te gebruiken als parking.Hij verhuurt ze aan u , en u betaald ervoor.
Hij pleegt omzeggens huisvredebreuk.
Hang uw eigen nummerplaat tegen gevel of poort, en bel de politie als hij er dan nog staat.
Natuurlijk eerst huisbaas hierover aanspreken of zelfs aangetekend aanschrijven.

Femangel
Topic Starter

#3 , 11 apr 2012 16:13

Bedankt Mava105
Ik was namelijk niet zeker hoe het wettelijk zat, nu weet ik tenminste dat ik hem erover kan en mag aanspreken. Dat ga ik dan ook bij de eerstvolgende gelegenheid doen.

Mvg,

Fem

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2012 16:16

Klopt volkomen.
Hij is wel eigenaar maar geen bewoner en het woonrecht is onschendbaar art 15 Grondwet en eveneens opgenomen in EVRM.
Eigenaar heeft geen poot hier band om op te staan.

Terug naar “Huren”