Loonbewijzen mogen gevraagd worden, maar er mag niet gediscrimineerd worden. (Indien u voldoende inkomen heeft voor een woning, is dit voldoende.)
Een plaatsbeschrijving is pas geldig wanneer ze in tweevoud is opgesteld en beide partijen getekend hebben. Zoniet zou iedereen maar wat kunnen doen...
Het is in het belang van de huisbaas om daarvoor te zorgen, anders heeft hij geen poot om op te staan.
Huisdieren is een grijze zone. Huisbazen kunnen dit verbieden (overlast), maar mensen hebben het recht om er een te houden. Soms weegt het eerste zwaarder door dan het tweede, soms is het net andersom. Als uw hond niet voor last of schade zorgt, als er een grote tuin is, als u voor de rest een correcte huurder bent, denk ik niet dat u snel in de problemen gaat komen. U zou eventueel een uitzondering kunnen vragen voor uw bestaande hond.
Op zoek naar een huis zit u in een zwakkere positie wanneer u een huis zoekt. Wanneer een vastgoedkantoor echter drie maand huur vraagt, kan u een klacht neerleggen bij het BIV. Uiteindelijk zullen de kantoren het wel leren. (Een waarborg kan trouwens effectief drie maanden bedragen wanneer die op afbetaling is. Misschien te overwegen (?)). Wanneer u in een keer betaalt, is twee maanden de limiet.
(Echt zeker dat je niet zal moeten verhuizen, zal je pas zijn in je eigen woonst. Ook zonder huisdierperikelen ben je als huurder niet zeker dat je er kan blijven wonen...)
Best Nachtuil,
We hebben inderdaad ook al een koopwoning overwogen en zijn dit nog steeds aan het doen. Huren is echt een selectieprocedure geworden, vergeleken met 5 jaar geleden is er heel wat verandert en dat is op den duur zeer ontmoedigend.
Ivm loonbewijzen ; mijn broer is 30 jaar, is autistisch en heeft een invaliditeitsuitkering rechtstreeks van de staat, dus niet via een ziekenkas. Hij zit momenteel in beschut wonen en belde vorige week voor een studio in Tielt, huishuur was 260 euro en hij trekt als alleenstaande +/- 1100 euro, dus voldoende om de huur te betalen aangezien zoiets evenals sociale leningen bijvoorbeeld altijd berekend wordt op 1/3de van het inkomen. Hij werkt ook in de kringloopwinkel maar dit was niet voldoende voor het Immo kantoor en die zeiden vlakaf dat ze iemand zoeken die normaal werkt.
Kan je hiervoor stappen ondernemen? Want dit was uiteraard zeer kwetsend voor mijn broer.