Hoe een huurcontract opzeggen?

ashley
Topic Starter

Hoe een huurcontract opzeggen?

#1 , 15 jun 2007 21:52

beste,

Ik zit met een huurder die ik graag uit mijn huis zou hebben.
Reden, De huurder die ik nu heb, is een vuile man, hij is zelfs te lui om zijn vuilniszakken buiten te zetten en zodoende gooit hij zijn vuilniszakken op het platvorm van het gelijksvloers!
In het verleden had ik hem, en toen nog zijn liefje, het pand verhuurt als vriendendienst, want normaal verhuurde ik het niet, omdat ik het gebruikte als 2 de verblijf aan zee.
Alleen zijn vriendin heeft getekend, hij niet.
De overeenkomst, was een voorlopige overeenkomst,
Zie
Artikel 3 Duur
3.1. De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van 1 jaar, met ingang op
01 / 03 / 2003.om te eindigen op 28 / 02 / 2004 .
3.2. Beide partijen kunnen het contract be?indigen mits een opzegging van 1 maand bij aangetekend schrijven voor het verstrijken van deze periode.
3.3. Bij gebreke aan opzegging word het contract automatisch verlengt voor een periode van 1 jaar. De totale duur v/h contract mag echter de 3 jaar niet overschrijden.
Nu is mijn vraag, kan ik hem onmiddelijk (mits opzeg van 6 maanden) buitenzetten?
Want het contract is toch niet meer geldig, of wel?
Zijn vriendin (die wel getekend heeft) woont er al 2 jaar niet meer, maar zijn naam staat ook op, in het contract, maar zonder zijn handtekening.
Hij zelf beloofd al jaren (sinds zijn vriendin weg is) dat hij iets anders gaat zoeken, maar hij blijft er gewoon, en indien ik hem op de feiten druk, ivm zijn vuilniszakken en de rommel die overal in het huis ligt, begint hij te roepen en te schreeuwen!
Zoals vandaag nog, ik had hem gewoon gevraagt, wanneer hij dat hier alles eens zou opkuisen, en hij heeft mij gewoon buiten gegooit, en dat in mijn huis nog wel!

Ik was er langs gegaan, omdat mijn onderste gebuur water binnen gekregen had, door het vuil van mijn huurder (die zijn vuilniszakken op het platvorm gooit) was de afvoerbuis terug verstopt, en het water liep terug van het dak de muren naar beneden.

Wat kan ik doen om hem buiten te zetten?????
Mvg Ashley

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS

#2 , 16 jun 2007 10:44

Dus dat huurcontract loopt al van 01/03/2003? Een huurcontract wordt stilzwijgend verlengd wanneer er geen opzegging wordt betekend, dus u zit nu met een huurcontract van 9 jaar

Art. 3 Woninghuurwet: ? 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst be?indigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.

Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.

De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige be?indiging uit te sluiten of te beperken.

Als u hem er uit wilt zetten moet u dus bij het be?indigen van de tweede 3jarige periode (09/2008) de opzegging aan hem betekenen, en hem een vergoeding betalen gelijk aan 6 maanden huur.

Zolang hij de huur blijft betalen kunt u weinig doen aan de situatie, u zult gewoon moeten wachten tot de 2de 3jarige periode ten einde komt en hem dan zijn opzegging betekenen.

mvg

ashley
Topic Starter

#3 , 18 jun 2007 22:51

Bedankt YoeriS voor uw antwoord,

Maar kan ik de huurder niet buiten zetten wegens,
Geen goede huisvader te zijn, omdat hij zijn plichten niet nakomt? (vuil smerig enz..)
Of, wegens de regels van de gezondheid?
Tevens heeft hij GEEN brandverzekering en heeft hij nooit waarborg betaald.
Alsook heeft hij nooit volgens het contract de schouw laten kuisen.

En indien ik hem toch niet kan uitzetten, kan ik hem een hogere huurprijs aanrekenen?
Hij betaald nu, 125 Euro per maand voor de huur, dat is wel in blankeberge in de "desmedt de nayerlaan, waar men minstens 500 euro geeft voor een simpel kamertje! en nu hij toch voor negen jaar vast zit, is wel een huuraanpassing volgens mij terrecht, of mag dat niet?

Tevens heb ik bij de huurprijs nooit de index bijgerekend! en betaald hij deze "5000 bfr" of 125 euro ( dat was de prijs voor deze "vriendendienst")steeds iedere maand, maar wat wil je, voor 125 euro een volledig gemeubelde appartement, en dat in blankeberge dan nog!
En vorig jaar heb ik er een nieuw dak opgezet! ik ging ook nieuwe ramen plaatsen, maar zolang hij het nog huurt, doe ik dat niet, liever nog jaren te wachten, zodat zijn stookkosten blijven stijgen, dan ik voor energie besparende ramen te zorgen, waar ikzelf geen besparing kan uithalen! en dit, alleen maar extra kosten zijn voor mij, maar in het voordeel van de huurder.

Is er kans dat ik hem ook kan minstens 500 euro aanrekenen bij de vrederechter?
Het betreft wel een appartement 1 slaapkamer, 1 living, keuken appart, wc met badkamer ook appart.

Mvg ashley

Reclame

YoeriS

#4 , 18 jun 2007 23:33

Beste ashley,

op basis van uw feiten kan ik vaststellen dat uw huurder een echte last is en dat hij tegen een belachelijke lage prijs het goed huurt.

Wat ik zou doen in uw plaats, ook al is het niet echt volgens de huurwet en kunt u een schadevergoeding oplopen, dit gaat de meest voordelige manier voor u zijn.
Ik zou hem zijn opzegging geven (wettelijk mag u dit pas vanaf 09/2008) van 6 maanden, en hierbij een opzeggingsvergoeding betalen zoals bepaald in art3 ?4 Woninghuurwet zijnde gelijk aan 6 maanden huur (6*125 = 750?)

MAAR, als uw huurder de wet kent (hoe hij leeft geeft hier wel geen blijk van) dan kan hij een bijkomende vergoeding van 14 maanden huur eisen (van 07/07 tot 09/08) zijnde 14*125 = 1750?

Vervroegde opzegging is dus niet verboden (of nietig) maar geeft wel aanleiding tot schadevergoeding in het voordeel van de huurder.
Maar in uw geval zou ik dit risico zeker nemen, ook al kunt u wat geld verliezen, iemand die uw appartement vernielt en huurt tegen 125? per maand is minder leuk denk ik. Daarna verhuurt u het tegen 500? per maand, en dan heeft u uw maximum verlies op 6 maanden terug verdiend.

Hopende u hiermee van dienst te zijn

ashley
Topic Starter

#5 , 19 jun 2007 00:06

Bedankt YoeriS voor de vlugge reactie.

Maar een schadevergoeding van 1750 Euro kan ik mij echt niet permiteren(dat is meer of mijn maandloon), ik heb zelf nog maar over enkele jaren gebouwd en moet nog maandelijks afbetalen, en ik wil de huurder uit mijn appartement, om er zelf op vakantie in te verblijven, het appartement is wel een erfenis van mijn ouders.(die nu, spijtig genoeg in het hiernamaals bevinden)
En verhuren??? wat ik nu te weten gekomen ben, wil ik het onder geen enkele voorwaarde, nog aan iemand verhuren!

Toch bedankt voor het voorstel die U gegeven hebt.

Mvg Ashley

YoeriS

#6 , 19 jun 2007 00:13

Bij huren geldt het, bezin eer u begint zeker dubbel.
Maar indien u uw contracten goed opvolgt dan kan er weinig misgaan, nu die 1750? is enkel wanneer uw huurder naar de rechtbank stapt, wat niet waarschijnlijk is. Heel waarschijnlijk blijft de vergoeding dan ook bij 750?, en die vergoeding dient u ook te betalen als u de opzegging geeft op 09/2008. Dus wat dat betreft is er geen meerkost, enkel als uw huurder naar de rechtbank zou stappen. Dit risico moet u afwegen.

Hou er toch rekening mee wat uw huurder nog kan aanrichten in uw appartement in deze periode, deze kosten kunnen de eventuele vergoeding overstijgen.

mvg

Terug naar “Huren”