Waterschade door wasmachine

HiAr
Topic Starter

Waterschade door wasmachine

#1 , 28 mar 2012 18:34

Hallo,

Ik heb een 3-6-9 contract dat ondertekend is door 3 personen (wij doen aan samenhuizen, 2 werkenden en 1 student) in een grote appartementsblok
Het contract werd niet geregistreerd en er werd ook geen plaatsbeschrijving opgemaakt, de verhuurder heeft wel het hele appartement laten schilderen toen wij er zijn in komen wonen.

Er is een aansluiting voor het wasmachine in 1 van de slaapkamers, in een ingemaakte kast. Waarom het niet in de badkamer is weet ik niet.
Enkele maanden geleden heb ik beslist een 2dehands wasmachine te kopen in de kringloopwinkel en dat werkte in het begin perfect (of dat dacht ik toch).
Tot ik enkele weken geleden ontdekte dat er schimmel op de buitenkant van de ingemaakte kast stond. Na een slechte controle van mijnentwege ging ik ervan uit dat de afvoer lekte in de muur.
Waarna ik de huisbaas heb verwittigd van dit probleem, die mij vroeg om voor een loodgieter te zorgen die hij wel zou betalen als het probleem niet aan de wasmachine lag.
Daarna heb ik de wasmachine verder gebruikt door het water in een emmer te laten lopen. Vandaag is echter gebleken toen de loodgieter langskwam, dat het toch een probleem was aan mijn wasmachine. (kleine lek aan de invoer van het water.)
Wij zelf als huurders hebben geen brandverzekering afgesloten. Ik heb geen idee of de huisbaas er 1 heeft en of dat het gebouw gemeenschappelijk verzekerd is.

Nu is mijn vraag, ga ik zelf voor die schade moeten betalen? Wat kan ik best vertellen aan mijn huisbaas? Zijn er nog andere juridische gevolgen?

Bij voorbaat dank voor het antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mar 2012 18:43

Voor de toekomst zorgen dat u een 'brand'verzekering hebt en een familiale en de rechtbijstand niet vergeten.
De eigenaar zal verzekerd zijn tgo derden als hij eigenaar is van het gebouw.
Mogelijk eens uw contract lezen en staat erin dat er een vrijwaring is dus dat de verzekering van de huisbaas ook de verantwoordelijkheid van de huurder dekt.

HiAr
Topic Starter

#3 , 28 mar 2012 19:24

De eigenaar van het appartement behoort tot de gemeenschap der eigenaren natuurlijk maar is geen eigenaar van het hele gebouw.
Ik snap uw antwoord eigenlijk niet zo goed...wilt dit nu zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor de kosten?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 mar 2012 19:28

Inderdaad. U hebt toch de schade veroorzaakt?
Diegene die schade veroorzaakt moet daar ook voor betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2012 23:41

Vermoedelijk staat zelfs in uw contract dat u een 'brand'verzekering moet hebben

JohnD

#6 , 29 mar 2012 07:32

Dacht ik ook. Totaal onverantwoord om als huurder geen brandverzekering te hebben. In elk geval bevestig ik ook dat u als huurder moet opdraaien voor dit grapje.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Nachtuil

#7 , 29 mar 2012 08:51

Sommige verhuurders, sluiten uit voorzienigheid voor de huurder een afstand van verhaal verzekering af.
(Omdat het totaal onverantwoord is om als huurder geen brandverzekering te hebben.)

Misschien heeft u zo'n geluk.

Terug naar “Huren”