nieuw contract

11011965
Topic Starter

nieuw contract

#1 , 27 mar 2012 14:09

Is het bij wet toegestaan, na opzeg van een 1 jarig contract , een volledig nieuw contract te geven van 3 jaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 mar 2012 14:24

Neen, toch niet indien het gaat om dezelfde woning/appartement.

bosprocureur

#3 , 27 mar 2012 15:58

Neen, toch niet indien het gaat om dezelfde woning/appartement.
.......en dezelfde huurders, niet vergeten.

Even verduidelijken : het bijkomen van een partner, die meetekent, of een medehuurder die niet langer meehuurt... betekent dat je wel met een volledig nieuw contract kan werken.
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 27 mar 2012 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mar 2012 16:03

Een contract korte duur kan eenmaal verlengd worden tot maximaal een periode van drie jaar.
Tevens moeten in principe de voorwaarden dezelfde zijn.
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

11011965
Topic Starter

#5 , 27 mar 2012 19:47

en als een medehuurder vertrekt, heb je dan recht het contract te verbreken?

Vandebos

#6 , 27 mar 2012 22:13

Als alle partijen geen gezamenlijke oplossing vinden en één van hen trekt zich uit de overeenkomst terug, dan is die overeenkomst te beschouwen als verbroken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mar 2012 22:23

Met schadevergoeding vermoed ik wel

Vandebos

#8 , 27 mar 2012 22:58

De verbrekende partij, diens hoofdelijke meeondertekenaar of de eventuele borgsteller zal opdraaien voor de schadevergoeding. De vergoeding doorgaans verkregen bij het vredegerecht is drie maand opzeg en drie, twee of een maand schadevergoeding al naar gelang het contract, inclusief opzegperiode, verbroken wordt in het eerste, tweede of derde jaar van de overeenkomst.

bosprocureur

#9 , 28 mar 2012 13:43

en als een medehuurder vertrekt, heb je dan recht het contract te verbreken?
In principe blijft het huurcontract onveranderd, tenzij met akkoord van alle contracterende partijen. Als verhuurder heb je natuurlijk ook belang bij een goede verstandhouding, dus als er een andere evenwaardige (mede)huurder aangeboden wordt, waarom zou je dan weigeren?

bosprocureur

#10 , 28 mar 2012 13:46

De verbrekende partij, diens hoofdelijke meeondertekenaar of de eventuele borgsteller zal opdraaien voor de schadevergoeding. De vergoeding doorgaans verkregen bij het vredegerecht is drie maand opzeg en drie, twee of een maand schadevergoeding al naar gelang het contract, inclusief opzegperiode, verbroken wordt in het eerste, tweede of derde jaar van de overeenkomst.
Dan ben ik toch nog braaf; tenzij het een “ambetante” huurder betreft, tracht ik zo snel mogelijk een andere huurder te vinden, en reken ik gewoon alleen de herverhuringsvergoeding (1 maandhuur + BTW) aan. Toch even over nadenken….

Ik zit in dit verband nog met een vraag, maar dat zal een nieuwe topic worden, om duidelijk te blijven.

Terug naar “Huren”