Kan een vrederechter een verhuurder verplichten de huurovereenkomst met zijn huurster minnelijk te verbreken?
Ik leg even de voorgeschiedenis uit:
Ik verhuur een appartement aan een weduwe van 92 jaar. Ze heeft steeds het appartement zeer goed onderhouden, en kuiste soms tot 2 x per dag. Huur en kosten werden steeds stip betaald.
Nu is deze dame tijdelijk opgenomen in het ziekenhuis, en mag niet meer naar het appartement terugkeren van de dokters. Ze zeggen dat ze niet meer alleen mag en kan wonen. Er is dus een plaats gevraagd in een rustoord. Maar iedereen weet dat de wachttijden daar soms lang kunnen zijn.
Met haar neef (haar nog enig levend familielid, die ook al vrijwillig al haar zaken regelde) had ik al een overeenkomst om de huur te verbreken zonder opzegtermijn, noch verbrekingsvergoeding en dat hij de huur zou betalen tot het eind van de maand dat het appartement leeg was gemaakt. Het betreft hier een 3-6-9 contract, dat reeds aan zijn 10 de jaar bezig was. (stilzwijgende verlenging)
Omdat er toch wat officiele dokumenten moesten ondertekend worden, heeft die neef zich door de vrederechter officieel laten aanstellen tot bewindvoerder.
De rechter informeerde naar haar woonst, en wat daar nu mee gebeurde. Neef legde onze regeling uit, en daar was vrederechter mee akkoord. Anders zou ze de verhuurder wel even op het matje hebben geroepen, en hem verplicht hebben de huurovereenkomst minnelijk te verbreken zonder opzeg noch vergoeding. Want dat was dus geldverspilling op de rug van een bejaarde.
Maar kan een vrederechter dit wel verplichten? Dat is toch een onwettige huurbeëindiging?