Opzeg huurcontract (na 1jaar)

meltens
Topic Starter

Opzeg huurcontract (na 1jaar)

#1 , 19 mar 2012 18:05

beste leden van dit forum.

1 jaar geleden heb ik een huurcontract afgesloten (3 jaar) nadien zou deze verlengd worden in stappen van 3 jaar.

Nu zit de situatie al het volgende:

Wij hebben een huis gekocht, dus we zullen het huurcontract moeten stopzetten (mits opzegtermijn van 3 maanden uiteraard).

Nu staat er in het contract dat wij 2 maanden boete moeten betalen omdat we er nog maar iets meer dan 1 jaar in vertoeven (wat ook wettelijk bepaald is.)

Nu las ik op enkele websites dat je de boete kunt omzeilen als het huurcontract niet is geregistreerd.

Ik las ook dat het vanaf 2007 verplicht is dat de verhuurder het contract laat registreren, het zit zo dat wij (huurders) dit hebben laten registreren op vraag van de verhuurder.

Ik las ook dat je geen boete moet betalen als op het moment van opzegging het huurcontract niet geregistreerd staat.

dus nu is mijn vraag, vermits wij als huurders het contract hebben laten registreren, is het mogelijk om deze registratie stop te zetten en dan het contract op te zeggen en dus zonder boete?

vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2012 18:13

U hebt een huurcontract van bepaalde duur, drie jaar?

Dan is het niet zo vanzelfsprekend dat u kan opzeggen. Wat zegt het huurcontract?

De bepaling m.b.t. de registratie waarover u gelezen hebt is niet van toepassing op huurcontracten van bepaalde duur (maximum drie jaar).

Zie: 7 december 2006 Programmawet (I), B.S. 28 december 2006
Art. 73. In artikel 3, § 5, van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het volgende lid ingevoegd tussen het tweede en derde lid :
« Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. »
Art. 74. Tussen artikel 5 en 6 van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek wordt een artikel 5bis ingevoegd, luidend als volgt :
« Art. 5bis. - De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst rust op de verhuurder. De kosten verbonden aan een eventueel laattijdige registratie zijn volledig ten zijne laste ».
Art. 75. De artikelen 73 en 74 treden in werking op 1 juli 2007.

Deze bepaling is dus enkel van toepassing op de opzegging waarvan sprake in art. 3, § 5, Woninghuurwet. (huurovereenkomst van negen jaar).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2012 18:28

Geregistreerd is geregistreerd ongeacht wie het doet of moet doen.
Kortlopend contract kan in principe niet worden opgezegd.
Lees info in link

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Huren”