huurkontrakt één jaar? Welke zijn mijn rechten?

edlumadrid
Topic Starter

huurkontrakt één jaar? Welke zijn mijn rechten?

#1 , 19 mar 2012 09:35

In 2008 tekende ik een huurkontrakt voor één jaar, dit kontrakt vermeld expliciet dat er geen stilzwijgende verlenging mogelijk is.
Ik heb na dat eerste jaar nooit een ander kontrakt gekregen of getekend.
In jabuari 2011 verhoogde de eigenaar de huur met 10%, verhoging welke ik heb aanvaard en ik heb steeds stipt op tijd de huur betaald.

Nu wil de eigenaar de huur opnieuw verhogen met 35% (vijfendertig procent), wanneer ik dit niet aanvaard dreigt hij mij er binnen de maand uit te zetten.

Graag verneem ik welke mijn rechten zijn:
- kan hij de huur zomaar verhogen? En zoja, met hoeveel?
- op welke termijn en onder welke vormvoorwaarden kan hij mij eruit ztten?

Met dank voor jullie reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 mar 2012 10:24

Door dat geen van beide partijen tijdig heeft opgezegd, is uw contract overgegaan in een contract van het type 3-6-9, met als begindatum de begindatum van het originele contract.

Huur mag enkel worden aangepast volgens de index, dewelke duidelijk niet gebeurt is. U kan het tot nu toe teveel betaalde zelfs terugeisen.

Opzeg door verhuurder kan maar opzeggen tegen het einde van elke 9-jarige periode (dus ergens in 2017) zonder reden, voor eigen bewoning (of van familie), of voor grote verbouwingen, en dit telkens met een opzegtermijn van 6 maanden.

In uw geval zou ik eens met een advocaat gaan spreken, om zo uw teveel betaald huurgeld terug te eisen, alsook om in duidelijke bewoordingen aan hem de huurwet uit te leggen.

artemis

#3 , 19 mar 2012 10:45

.....akkoord met Turaki aangenomen dat het gaat om een huurcontract hoofdbewoning.

Reclame

edlumadrid
Topic Starter

#4 , 19 mar 2012 11:04

het gaat inderdaad om een hoofdbewoning, met mijn dank voor jullie snelle en duidelijke reactie!!!!!

Vandebos

#5 , 19 mar 2012 11:13

Ter informatie: indien uw huurcontract inging op 01/2008 had de verhuurder op 01/2011 een indexering van maximaal 5.96% kunnen toepassen.

Terug naar “Huren”