#1 , 13 mar 2012 13:19
Beste,
Als verhuurder van verschillende appartementen ben ik als de dood voor huurders die niet solvabel zijn, gezien bij wanbetaling of onmogenheid je vlug in een situatie zit waar je 6-7 maanden huur kwijt bent alvorens de huurder er effectief uit is via rechtszaak, vonnis, betekening, uitzetting, en dan moet je nog op zerk gaan naar een nieuwe huurder, soms is er schade, in het kort een heel dure grap.
Daarom, en zonder vooroordeel, maar wel uit negatieve ervaringen, weiger ik de laatste tijd steevast huurders zonder inkomen ( OCMW, Werkloosheidsuitkering), aangezien deze ook nooit kunnen garanderen dat deze huurder binnen x aantal maanden nog steeds deze uitkering geniet, en dan zit je met een huurder die niet kan betalen, zonder werk zit, en het OCMW draait dan haar rug, aangezien ze "het dossier niet meer behartigen en niet meer kunnen instaan voor de huur"; aldus beloven ze wel in het begin te betalen, maar enkele maanden later houdt het meestal plots op, en ze zijn niet meer verantwoordelijk, en uitleg krijg je ook niet want "dat is de privacy van het dossier".
Je hebt dan wel 2 maanden waarborg, maar dat is niets tegenover het verlies dat je lijdt als eigenaar !
Je moet dan nog procedures aanvatten om de huurwaarborg vrij te krijgen, want dat geven ze niet vrijwillig, en die procedure tot aan de betekening kost meer dan de hele waarborg...
Nu kreeg ik onlangs, naar aanleiding van een advertentie die ik had geplaatst met de vermelding "GEEN OCMW", een brief van de huurdersbond waarin ze stelden dat deze vermelding "onwettig is" en ze klacht tegen mij gaan indienen enz enz...
Nu is mijn vraag of dit inderdaad onwettig is ?
Ben je verplicht enig welke huurder die reageert op een advertentie en gewoon verklaart " ja ik wil dit huren" aan te nemen ?
Het is bij wet verboden om kandidaten af te keuren wegens discriminatie van kleur,ras,achtergrond, politieke overtuiging, geaardheid enz, dat is duidelijk, maar ...
Doch elk Immokantoor heeft het recht toch denk ik, (het is eigenlijk op vraag van de eigenaars) om de solvabiliteit van een kandidaat te onderzoeken; je bent niet VERPLICHT om aan eender wie die aanklopt te verhuren, je mag perfect je keuze maken op basis van verwachtingen of de huurder zijn of haar (financiële) verplichtingen zal kunnen nakomen; zo gebeurt dat op ieder kantoor toch ? ( tonen van loonfiches enz)
Graag verneem ik of dit gewoon een loze afdreiging is, en/of ik verder op deze manier mag adverteren.
Vriendelijke groeten