Onroerende voorheffing

spanie42
Topic Starter

Onroerende voorheffing

#1 , 10 mar 2012 17:50

Reeds sedert mei 2007, aanvang van mij huurcontract, werden door de eigenaar elk jaar de kosten voor de onroerende voorheffing mij aangerekend, omdat dit zo in het huurcontract werd opgenomen.
Ik betaalde ter goeder trouw.

Nu lees ik in een brochure het volgende:

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

'huurcontracten voor een hoofdverblijfplaats: voor huurovereenkomsten afgesloten na 30/12/1989 is het verboden de onroerende voorheffing door te rekenen aan de huurder. Deze bepaling is verplichtend. De contractuele clausule waarbij de huurder verplicht is de onroerende voorheffing te betalen , is niet geldig'

Dus ik betaalde reeds 4 jaar ten onrechte deze onroerende voorheffing.
Is dit bedrag terug te vorderen.
Indien ja, op welke manier. De eigenaar zal dit nooit doen uit 'vrije wil'.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2012 20:12

Zeker al beginnen met hem aangetekend aan te schrijven en hierbij verwijzen naar de wet. Zeggen dat als hij niet vrijwillig terugstort, inbegrepen intresten, je verplicht zal zijn naar de vrederechter te stappen.
Het aanrekenen van de OV aan de huurder was voor mai 2007 al verboden. Uw huurovereenkomst bevat dus een onwettelijke clausule.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 mar 2012 20:47

Het gaat toch niet over handelshuur? Want dan mag het wel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

spanie42
Topic Starter

#4 , 11 mar 2012 18:26

Het gaat toch niet over handelshuur? Want dan mag het wel.
neen, geen handelshuur

Vandebos

#5 , 12 mar 2012 09:29

Richtlijn mava volgen. In brief een duidelijke termijn plaatsen waarin u de onwettig geëiste bedragen terugwenst, duidelijk stellen dat het schrijven de enige en definitieve ingebrekestelling is mocht hij niet voldoen aan uw verzoek en u dan verplicht bent op zijn kosten een geding aan te spannen om deze sommen inclusief de wettelijke interest terug te krijgen.

Sluit af met: "enkel voor de goede orde en om correcte kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend bezorgd."

wanton

#6 , 12 mar 2012 12:18

Ook eens nazien of jij als huurder in aanmerking komt voor vermindering van OV. Zelfs als jij die OV niet betaalt , heb je misschien recht op eventuele vermindering vb. wegens kinderlast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huren”