Beste,
Anderhalf jaar huur ik een appartement in het Brusselse. Het is mooi gerenoveerd, echter kampt het met vele gebreken. We hebben zo al problemen gehad met het toilet, de douche, de boiler en de verlichting.
Telkens stuurt de huisbaas een twee of drietal werkmannen ( van Poolse nationaliteit die in het zwart werken) die dan verschillende keren moeten langskomen alvorens een defect opgelost geraakt. Op deze manier moet ik mij onnodig veel vrijhouden en verlof nemen op het werk. Dikwijls is de situatie nog erger nadat ze hebben zitten prutsen aan installaties ( ze hebben een onderhoud gedaan van de boiler de eerste maand als we er woonden) en diezelfde avond spoot het weter uit de boiler waardoor we in allerijl een express dienst hebben moeten laten komen). De boiler is ondertussen als verschillende malen stuk gegaan en vermits het vaak ofwel laat op de avond ofwel in het weekend was heb ik een SOS dienst laten komen. De kosten werden door mij voorgeschoten en zoals afgesproken met de huisbaas van de volgende huur afgetrokken. Bij de laatste interventie bedroegen de kosten 1000 euro. De huisbaas heeft nu beslist om de boiler te vervangen, echter door zijn werkmannen en niet door een erkende installateur. Gezien het om een gastinstallatie gaat ben ik erg ongerust. Kan ik eisen van de huisbaas dat hij deze werken laat uitvoeren door een erkende installateur? Hij vraagt mij eveneens om mij twee dagen ter beschikking te houden voor de vervanging, misschien drie als er complicaties zijn. Ik heb al heel veel verlof gespendeerd aan interventies en ik ben dat eigenlijk beu.
Eveneens ik nu ook alle verlichting in de keuken uitgevallen. De huisbaas heeft twee weken nadat we een mail gestuurd hebben gereageerd met een datum en een uur waarop er iemand zou langskomen om al eens te komen kijken. Gezien dat niet gaat voor ons zouden we nog eens drie weken moeten wachten omdat die persoon dat zou langskomen met vakantie gaat. Tijdens de week is het altijd al donder als ik thuis kom en is het dus onmogelijk om nog iets te koken. Ik heb zin om de reparatie zelf te laten uitvoeren, maar dan moet ik zoals gewoonlijk weer alle kosten zelf voorschieten.
Ik heb in het verleden al een aangetekend schrijven verstuurd naar de huisbaas met de melding at ik niet akkoord ga met de gang van zaken als er iets moet gerepareerd worden, met als resultaat een kwaad aangetekend schrijven over het feit dat we niet flexibel zijn. Hij stelt steeds dat de werken ook kunnen uitgevoerd worden zonder onze aanwezigheid, wat we altijd geweigerd hebben.
Ik ben ten einde raad en over de vervanging van de boiler maak ik mij echt ongerust.
Groeten,
Ingeborg