Beste
Momenteel behartig ik de zaken van mijn oma die ziek is, waardoor ik een beetje in het verhuurderspad gesmeten ben.
Zij verhuurt een appartement sinds 2004. In het contract staat niet vermeld of het 3-6-9 jaar is, maar ik veronderstel dat dit automatisch is in Belgie?
De huurder heeft een aantal maanden huurachterstal. Ik heb dan nagepluisd of dit vaker voorkwam? De huurder heeft een huurachterstal opgebouwd, en daarna gewoon de huidige maanden weer betaald, dus het speelt zich in het verleden af.
Ik heb dit minutieus nagepluisd en nu blijkt dat hij in het verleden 15 maanden niet betaald heeft en van 4 maanden de verhoogde index niet betaald heeft.
Eerst kreeg ik van het ocmw een brief dat ik begrip moest hebben voor de achterstand en dat hij met €50/maand ging afbetalen, wat hij niet deed.
Na herhaaldelijk mondeling met hem overeengekomen te zijn dat hij die achterstand ging inkorten, heb ik per 1 september toch een aanmaning met afbetalingsoverzicht afgegeven en laten ondertekenen voor ontvangst. Hij beloofde me dat hij maandelijks de achterstal ging inkorten, en doet dit sporadisch met wisselende bedragen. Dus er is niet echt sprake van een afbetaling.
Ik heb een gemiddelde handelsinterest aangerekend van 10% omdat ik dat bij veel verhuurders heb teruggevonden als de gangbare interest. Klopt dit?
Opnieuw ben ik mondeling een paar keer gaan overleggen en steeds leek hij van goede wil te zijn om af te betalen. Maar plots kreeg ik van zijn advocaat een brief dat ik niet zo veel interest mocht vragen en dat ik begrip moest hebben voor de achterstal.
Ondertussen blijkt dat de huurder ook nog in 3 rechtzaken ligt: 1. in zijn thuisland, 2. cel schijnhuwelijken en 3. ocmw.
Nu per 1 maart geef ik een update van de nog steeds uitstaande schuld met een tweede aanmaning.
De totale huurachterstand is reeds €8569,20
met 10% handelsinterest bedraagt dit € 1,164.58
Wat zijn mijn opties?
Hoe moet dit gangbaar aangepakt worden?
Wat moeten de volgende stappen zijn?
Is de volgende stap uithuiszetten en heb ik dan nog kans op dat geld?
Eerlijk gezegd ben ik nog niet tot uithuiszetten overgegaan omdat ik hoopte dat hij toch zou afbetalen indien hij zou blijven wonen en omdat hij mij steeds paaide met zijn goodwill.
mvg.
Alvast bedankt voor uw advies