aanpassing Gemeentebelasting Leuven

bertverdick
Topic Starter

aanpassing Gemeentebelasting Leuven

#1 , 02 mar 2012 13:15

In Leuven is er een aanpassing gekomen op taks voor tweede verblijf. Wanneer geen studentencontract kan voorgelegd worden en je niet gedomicilieerd ben, wat voor mij het geval is, moet er 650 euro betaald worden. De verhuurder vraagt dat dit door mij betaald wordt.

Maar ik las op de site http://www.kuleuven.be/huisvesting/verh ... blijf.html" onclick="window.open(this.href);return false; dat indien contract opgesteld is voor 27 juni en er een verwijzing is in het contract van betalen van 75 euro, enkel dit bedrag gevorderd kan worden. Mijn contract is ondertekend op 13 juni en hierin wordt duidelijk verwezen naar 75 euro gemeentetaks. Deze is toen ook betaald.

Kan de huurder nu zomaar 650 euro vorderen? Kan iemand hier duidelijk over verschaffen?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 02 mar 2012 13:39

Maar ben je nog student?
In Antwerpen weet ik dat je vrijgesteld wordt van tweede verblijfstaks als je huurt zonder studentencontract en je kan aantonen dat je voltijds dagonderwijs volgt. Je moet dan een bepaald minimum aan lesuren volgen. Misschien is dat in Leuven ook zo? Informeer eens bij de diens Financiën van de stad.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mar 2012 13:46

Kan jij een inschrijving voorleggen van KU of hogeschool, waarin staat dat jij voltijds de lessen volgt? Indien niet zal je de 650 € moeten betalen. Ikzelf han mijn huurders, die ook niet in Leuven gedomicilieerd waren, hiervan tijdig verwittigd. ze hebben zich dus laten inschrijven.

Reclame

bertverdick
Topic Starter

#4 , 02 mar 2012 14:22

ik ben geen student, dus kan geen inschrijvingsbewijs voorleggen. De verhuurder heeft het pas na 1 januari laten weten. Dus domiciliëren ging ook niet meer (stad Leuven kijkt op 1 januari wie ingeschreven is en wie niet).

De 650 euro gaat sowieso betaald moeten worden. Mijn vraag is door wie. In contract, dat ondertekend is voor 27 juni, staat dat 75 gemeentebelasting betaald moet worden. Dus is de 650 dan voor verhuurder of mij (huurder)?

artemis

#5 , 02 mar 2012 14:50

Ik weet niet of ik juridisch gelijk zal hebben maar logisch gezien vind ik die taks volledig voor u.
1) Het is effectief uw tweede verblijf
2) De verhuurder kan niet voorzien dat een gemeente deze taks fors optrekt

Vandebos

#6 , 02 mar 2012 15:20

Ik volg Artemis.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mar 2012 15:54

Als je in Leuven verbleef, MOET je het geweten hebben. Het heeft bijna 1 jaar vooraf is alle bladen , inbegrepen reclamebladen gestaan, en dat werd bijna steeds weer herhaald. Diegene die het niet gelezen heeft woonde op een andere wereld. :lol: ..

Terug naar “Huren”