recht inhouden huur

JohnD

Re: recht inhouden huur

#16 , 26 feb 2012 03:06

Ik ben nog een groentje hé :mrgreen: Nog in volle overtuiging dat rechters de wetten enkel toepassen, niet maken. Iudicis est ius dicere, non dare.
Heb zelf nog maar eenmaal voor de rechter gestaan en die heeft in elk geval de wet toegepast zoals het hoort. Dus ik blijf er nog even in geloven, tegen beter weten in. ;)
Begrijp ik, maar laat me vermoeden dat het hier een simpele zaak betrof. Van het ogenblik dat een zaak voor een vrederechter ingewikkeld word maakt hij gegarandeerd compromissen, vandaar de term "vrederechter". De VR's hebben gewoon geen tijd. En neem dat laatste letterlijk op. Hij neemt zeer dikwijls Salomons oordelen. Wat ik hier schets is schering en inslag in grootsteden. Ik wil nog voorbeelden geven van eigenaardige uitspraken die kenissen te horen kregen die uw haren ten berge doen rijzen maar laat dat omdat VDB dat niet zo graag heeft wegens niet representatief. Mijn ervaring, geef ik toe is wel beperkt tot een kanton waar nu toch toevallig een VR zit die het nogal bont maakt. Verschillende advocaten geven mij gelijk en zeggen dat het op andere kantons misschien wel niet zo gek aan toe gaat maar dat er toch een lijn in zit. Maar uw leerstof is interessant in elk geval en is het proberen waard bij een VR, of hij dat ook zo zal zien is een andere zaak. Het probleem van het gelijk hebben en het gelijk krijgen in feite.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
micha
Topic Starter

#17 , 01 mar 2012 21:11

Hallo,
Wou nog even duidelijk maken over het al dan niet zonder verwarming zitten. Het komt erop neer dat de huurder waarschijnlijk een halve dag , mag nu nog een dag zijn, zonder verwarming heeft gezeten. Dit komt omdat onze huurder meestal maar vanaf 21u of 22u in actie schiet via sms verkeer.
Als je dan voorstelt om te komen kijken dan past het de huurder meestal niet. Als het lukt dat de huurder 's morgens belt dan zit je meestal op een andere werf, maar deze verlangt wel dat je alles laat vallen en hen eerst bediend.
Heb betrokkene een AS gestuurd maar vrees dat deze de achterstallige huur niet zal betalen.

micha
Topic Starter

#18 , 01 mar 2012 21:24

Ik wou verder nog iedereen bedanken voor het uitdiepen van deze zaak.
Ik vond het wel een interessante materie. Ondanks mijn probleem, moest ik toch even glimlachen bij de uitspraak van John D. Dit was zeker bij ons niet het geval maar vond het wel goed gevonden.

Reclame

VDG2

#19 , 01 mar 2012 22:22

Ik ben wel benieuwd naar de (hopelijk positieve) afloop.

JohnD

#20 , 02 mar 2012 03:55

Wou nog even duidelijk maken over het al dan niet zonder verwarming zitten. Het komt erop neer dat de huurder waarschijnlijk een halve dag , mag nu nog een dag zijn, zonder verwarming heeft gezeten.
Nou dan zal hij normaal gesproken in het zand bijten en de achterstallige huur incl. sanctie mogen terugbetalen, steeds in de veronderstelling dat een vrederechter die extreem korte periode van ontbering niet in verhouding vind toto de genomen actie van de huurder.
Ik ben wel benieuwd naar de (hopelijk positieve) afloop.
In het licht van bovenstaande zou het mij verwonderen dat de huurder van de TS niet op zijn vingers word getikt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

billie3

#21 , 02 mar 2012 11:54

Wij hebben eens hetzelfde meegemaakt als verhuurder. De vrederechter oordeelde dat "niemand zichzelf mag rechten, enkel de vrederecher mag dit doen" de huurder werd volledig in het ongelijke gesteld.

Terug naar “Huren”