VERRASSING

optimistje
Topic Starter

VERRASSING

#1 , 27 feb 2012 18:49

We huren een handelspand sedert 2000, in 2009 hebben we een tweede termijn gekregen (door 11/2 jaar ervoren een aangetekend schrijven te sturen), nu in 2012 krijgen we een brief met de melding om eind 2012 de prijs te verdubbelen en dit zonder enig argument waarom. Dit mag toch zomaar niet ?

Ook kregen we tem 2010 in het begin van het jaar een brief met het bedrag van de grondlasten + indexaanpassing, dit werd altijd netjes betaald.
Nu in 2011 kregen we het niet (en vroeg er ook niet zelf om) en nu in 2012 kregen we het terug wel.

In diezelfde brief van hun advocaat vragen ze dus van 2 jaar grondlasten (2010 en 2011) + 17 maanden indexaanpassing tot nu.

Mooi cadeau als je mij vraagt ! :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007

#2 , 27 feb 2012 19:01

Grondlasten zijn toch niet voor de huurder dacht ik en indexaanpassing mag slechts met 3 maanden terugwerkende kracht.

Ik begrijp niet dat een advocaat zoiets niet weet. Maar ja waarschijnlijk probeert hij, en met wat geluk zijn er huurders die dat netjes betalen.

Verder is uw post nogal verwarrend. Wat is dit bvb ? "(door 11/2 jaar"

Lousia

#3 , 27 feb 2012 19:13

Voor handelshuur geldt een andere regel betreffende de grondlasten.
Er staat normaal in de huurovereenkomst wie de grondlasten betaald , huurder of verhuurder, maar het is niet uitzonderlijk dat deze door de huurder betaald moet worden.
Bij partikulier verhuur is dit anders.

Reclame

TheJudge007

#4 , 27 feb 2012 19:32

Klopt, had even over het hoofd gezien dat het hier om handelshuur ging.

optimistje
Topic Starter

#5 , 27 feb 2012 19:47

Ik bedoel 1 en een 1/2 jaar.

Is het bij handelshuur ook de laatste 3 maanden index dat ze kunnen vragen ?
Maar als ze jaren dit zouden vergeten, kunnen ze ook de grondlasten altijd terugvragen of staat er daar een termijn op ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 feb 2012 20:13

Bij een handelshuur moet de huurder, op straffe van nietigheid, de huurhernieuwing aanvragen tussen de 18e en 15e maand voor het einde ervan, en dit volgen strikte regels.
Verhuurder kan de nieuwe huur vragen die hij wil. Verhuurder kan altijd weigeren en de huur laten vaststellen door een gerechtsdeskundige via de vrederechter. Deze deskundige zal een nieuwe huur voorstellen gestoeld op gemiddelden van gelijkaardige panden in een bepaalde regio.
Als de aanvankelijke huur laag was, kan dit inderdaad tot een verdubbeling en zelfs nog meer leiden.

TheJudge007

#7 , 27 feb 2012 22:48

OMG, ik vraag me af waarom verhuurders/eigenaars noch aan partikulieren verhuren. The sky is the limit bij handelshuur blijkbaar. Gewoon Far-West toestanden.

optimistje
Topic Starter

#8 , 28 feb 2012 20:25

Hebben vandaag advocaat onder de arm genomen.

Vandebos

#9 , 28 feb 2012 21:39

OMG, ik vraag me af waarom verhuurders/eigenaars noch aan partikulieren verhuren. The sky is the limit bij handelshuur blijkbaar. Gewoon Far-West toestanden.
Neen, aangezien handelspanden geen woonfunctie vertegenwoordigen en hun waarde meer bepaald wordt door de lokatie dan de oppervlakte heeft de wetgever bewust gekozen voor een systeem dat zowel huurder als verhuurder toelaat maximaal in te spelen op de zich steeds wijzigende marktwaarde van commerciële ruimten.

optimistje
Topic Starter

#10 , 29 feb 2012 18:53

In de brief van de advocaat van de tegenpartij staat : nu betaalt U 1250 €, mijn cliënt wilt tegen het eind van het jaar 2500 €. Akkoord ? Anders starten wij procedure op.

mava105

#11 , 29 feb 2012 20:02

Zijn de plaatselijke omstandigheden gewijzigd? Werden er grote werken uitgevoerd in het pand en zoja, welke?

http://www.handelshuur.be/index.php?opt ... &Itemid=59" onclick="window.open(this.href);return false;

Zie art 6 in bovenstaande tekst

optimistje
Topic Starter

#12 , 29 feb 2012 21:00

Nee, niks.
Pand werd wel onlangs geschat op 500.000 € en willen ze nu opeens 5% opbengst ... (denk ik)
Wel te zeggen dat ze het pand lang geleden geërfd hebben ...

mava105

#13 , 01 mar 2012 12:34

Volgens mij is dat geen geldige reden om de huur op te slaan. Zonder grote veranderingen zullen ze de huur maar kunnen opslaan vanaf 2018, bij het ingaan van een nieuwe huurtermijn.
Indien jij dan bezwaar indient tegen de nieuwe huur, zal het de rechtbank zijn die de nieuwe huur zal vastleggen, en dit op basis van vergelijkingspunten van gelijkaardige panden in uw buurt.
Je moet dan wel niet vergeten tijdig uw huurhernieuwing aan te vragen, dus tussen de 18 e en 15 e maand voor einde overeenkomst. Verhuurder heeft dan een aantal maanden om te antwoorden. Doet hij dat niet, is de huurhernieuwing bekomen aan dezelfde voorwaarden als voorheen.
Best laat je de huurhernieuwing aanvragen door een terzake deskundig advokaat, omdat deze aanvraag aan talrijke vormvereisten moet voldoen. De minste vergissing kan de nietigheid tot gevolg hebben.

Terug naar “Huren”