Transfo's ingebouwde verlichting

Vraagje77
Topic Starter

Transfo's ingebouwde verlichting

#1 , 20 feb 2012 15:40

Beste,

Wij huren een woning van ongeveer 17 jaar oud. In de woning is op verschillende plaatsen (living, gang, terrasoverkapping) verlichting ingebouwd. Het gaat hierbij telkens om halogeen spots die ingebouwd zijn in het vals plafond.
We wonen er nu iets meer dan een jaar, en in die tijd hebben 5 spots (2 in de terrasoverkapping, 2 in de living, en 1 in een slaapkamer) het begeven. We hebben de lampjes vervangen, maar dat bracht geen beterschap. Het lijkt er dus op dat het de transfo is die het begeven heeft. Nu is mijn vraag: wie moet die transfo's vervangen? Ons lijkt het dat ze het begeven hebben door slijtage (wij hebben niks aangepast aan de electrische installatie van het huis), en dat dus de verhuurder verantwoordelijk is voor de vervanging ervan.

Daarnaast zouden wij graag de kapotte transfo's laten vervangen door transfo's voor led lampen, aangezien deze veel minder verbruiken. Kunnen wij dit vragen aan de verhuurder?

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 feb 2012 15:48

als de installatie en verlichting in het pand aanwezig was toen jullie het betrokken ligt de vervanging ervan bij de verhuurder.

Oude Belg

#3 , 20 feb 2012 18:21

Als de transfo stuk is, brandt de verlichting niet, dus die zijn in orde. Een transfo voor halogeen levert 12V, en dat is nu net wat de ledspotjes nodig hebben. Probeer alvast een kapot halogeentje te vervangen door een ledspotje : ook de voetjes zijn gelijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Drone

#4 , 20 feb 2012 18:31

de transfo kan ook niet correct meer werken, maw te veel stroom door laten en zo op termijn de lampen kapot maken

Fore

#5 , 20 feb 2012 19:03

Het kan ook aan de armaturen van de spotjes zelf liggen. bv de lampen worden veel te warm, waardoor ze daardoor springen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Oude Belg

#6 , 20 feb 2012 19:42

de transfo kan ook niet correct meer werken, maw te veel stroom door laten en zo op termijn de lampen kapot maken
Lijkt me sterk. Krijgt hij dan extra wikkelingen binnenin?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro
Juridisch actief: Ja

#7 , 20 feb 2012 21:23

Of de transfo's de correcte spanning afgeven aan de lampje is eenvoudig te meten met een voltmeter.
Mogelijks is het een slecht contact in de armaturen. De connectoren voor de halogeenlampjes in die armaturen zijn meestal nogal fragiel.
Hopelijk gebruiken jullie lampjes die de max. toegelaten wattage van de transfo's niet overschrijden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lucas123

#8 , 04 mar 2012 19:59

Ik heb ook enkele halogeen lampen vervangen door ledlampen. De helft van die ledlampen heeft het binnen het half jaar begeven en 1/4 van de ledlampen knippert voortdurend.
Ik steek dus geen geld meer in het vervangen, want die ledlampen zijn (bij mij toch) niet te vertrouwen.

Oude Belg

#9 , 04 mar 2012 20:19

Dat is typisch voor slechte contacten in de armaturen, zoals Roharro al had gesuggereerd.

lucas123

#10 , 04 mar 2012 20:47

Maar als ik er gewone halogeenspots insteek is er geen enkel probleem...

Terug naar “Huren”