Medehuurder nooit betaald

dooky
Topic Starter

Medehuurder nooit betaald

#1 , 13 feb 2012 10:58

Een 3 tal jaar geleden huurde ik een appartement met mijn toenmalige vriendin. We hebben samen een huurcontract getekend (beiden vermeld) maar onze domiciliëring kon toen niet op dat adres gezet worden. We waren mondeling overeengekomen dat we elk de helft van het huurbedrag zouden betalen, maar door haar studies kon ze het uiteindelijk niet betalen en stond ik in voor het volledige bedrag. Ter compensatie hadden we afgesproken dat ze enkele maanden huur zou betalen eens ze aan het werk was. Na iets minder dan een jaar zijn we verhuisd naar een veel jonger appartement en hebben we het huurcontract (samen) opgezegd. (op het nieuwe appartement was ik de enige huurder).

1,5 jaar later zijn we uiteen gegaan en heeft ze haar afspraak niet nagekomen wat betreft het terugbetalen van haar deel van de huur. Ze heeft ook nog andere schulden bij mij waarvoor ik reeds een aangetekende brief heb moeten versturen en mogelijk binnenkort naar de vrederechter zal moeten langsgaan.

Kan ik de huur alsnog terugeisen, eventueel via de vrederechter?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 feb 2012 08:58

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘We hebben samen een huurcontract getekend’

Dit geldt tussen huurders ook voor de huurschulden.

“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met anderen of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).

‘...en stond ik in voor het volledige bedrag‘.

Telkens u genoodzaakt werd de HELE huur te betalen kan u de helft ervan verhalen op uw mede-huurster.

“Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1.860 EUR niet te boven gaat, behalve die welke de wet aan zijn rechtsmacht onttrekt...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”