Calorimeter

surinx
Topic Starter

Calorimeter

#1 , 06 feb 2012 15:19

Beste,

Wat kunnen we doen als er met onze huisbaas een dispuut is ivm de meterstand van de calorimeter van de mazout? Volgens hem verbruiken we te weinig, en zijn de meters kapot.

Volgens ons werken de meters wel, maar wil hij ons het tegoed dat we moeten terugkrijgen niet betalen.

We hebben een gemeenschappelijke mazoutketel voor 3 appartementen, de ketel is al 30 jaar oud. Hij heeft 3000 liter ingedaan, en zegt dat als hij iedereen zijn verbruik nagaat, en 1000 liter 'spoorloos' is.
Wij denken dat dit komt omdat de ketel zo verouderd is, dat die op zich al een hoop mazout verstookt.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 06 feb 2012 15:36

Dat begrijp ik niet goed.

Mijn ervaring met calorimeters is al enkele jaren geleden maar het principe is dacht ik niet gewijzigd.
De meters op de radiatoren zijn slechts een verdeelsleutel. De verhuurder geeft het totale verbruik van mazout door en aan de hand van de stand van de calorimeters wordt er een verbruik per radiator toegekend (met een vrij te bepalen vast minimum). In geval een calorimeter 'stuk' zou zijn dan zou men effectief tot een foute verdeling kunnen komen maar er kan nooit verbruikte mazout verdwijnen, die kan enkel aan de verkeerde meters toegekend worden.
De ouderdom van de ketel heeft daarbij niets te maken, al zal een nieuwe uiteraard een beter rendement hebben.

Over welk type calorimeters gaat het? Het oude type of nieuwe elektronische?

JohnD

#3 , 06 feb 2012 15:39

Wat kunnen we doen als er met onze huisbaas een dispuut is ivm de meterstand van de calorimeter van de mazout? Volgens hem verbruiken we te weinig, en zijn de meters kapot. Volgens ons werken de meters wel, maar wil hij ons het tegoed dat we moeten terugkrijgen niet betalen. We hebben een gemeenschappelijke mazoutketel voor 3 appartementen, de ketel is al 30 jaar oud. Hij heeft 3000 liter ingedaan, en zegt dat als hij iedereen zijn verbruik nagaat, en 1000 liter 'spoorloos' is.
Wij denken dat dit komt omdat de ketel zo verouderd is, dat die op zich al een hoop mazout verstookt.
Wie heeft die meting gedaan ? Is dat Caloribel ? Heeft u een bewijs van die meterstanden ? Dat is wel nodig. Wat uw huisbaas hiervan denkt of vermoed is zijn zaak. Hij moet zich maar richten aan degene die de opnames gemaakt heeft.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 06 feb 2012 15:40

Bizar, zeer bondig uitgelegd werkt caloribel als volgt:

alle kosten opgegeven door eigenaar + 6 procent (loon caloribel)

Dit bedrag wordt gedeeld door alle punten op de tellertjes.

uw afrekening is dan kost per punt * aantal punten op uw teller(s)

Aan de hand van die afrekening is het onmogelijk na te gaan wie hoeveel liter heeft verstookt en waar er een verlies is.

Als de huisbaas hier niet mee akkoord wijst u hem op:

- standen tellers
- berekening caloribel door hem aangesteld

U geeft hem in het schrijven 10 kalenderdagen na kennisname de tijd het verschil dat u moet terugbetaald krijgen alsnog op te storten. Dat bij gebrek aan terugbetaling dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn op zijn kosten bij het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art 1344bis/E.V. Ger.W. bij vonnis de terugbetaling van de teveel betaalde sommen te verkrijgen zoals art 1728quater BW bepaalt.

u sluit af met: "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden."
met vriendelijke groeten uiteraard..

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2012 16:00

Poster spreekt hier over DE caloriemeter voor de mazout. In het enkelvoud dus.
Ik denk dat hier een soort watermeter staat die het stookolieverbuik registreerd.
Waar staat die meter? In der buurt van de verwarmingsketel of hangt die op uw radiator.
Hoeveel meters zijn er in totaal?
Heb weet van een soort caloriemeter op de leiding van het warm water voor de radiatoren. Zie eruit als een watermeter. Hoe hij juist werkt weet ik echter niet. Ik denk niet dat ze nu nog in omlaap zijn, tenzij bij zeer oude installaties.

artemis

#6 , 06 feb 2012 17:08

Poster spreekt hier over DE caloriemeter voor de mazout. In het enkelvoud dus.
Ik denk dat hier een soort watermeter staat die het stookolieverbuik registreerd.
Waar staat die meter? In der buurt van de verwarmingsketel of hangt die op uw radiator.
Hoeveel meters zijn er in totaal?
Heb weet van een soort caloriemeter op de leiding van het warm water voor de radiatoren. Zie eruit als een watermeter. Hoe hij juist werkt weet ik echter niet. Ik denk niet dat ze nu nog in omlaap zijn, tenzij bij zeer oude installaties.
Wij hadden in een gebouw dat nu verkocht is 2 mazoutketels naast elkaar, 1 voor het handelsgelijkvloers en 1 voor de 3 appartementen. Omdat er uiteraard maar 1 mazouttank was stond er een brandstofmeter op de 2 leidingen van de mazout en net voor de ingang naar de ketels. Deze brandstofmeters meten het aantal liters mazout dat naar elke ketel doorstroomt (geen vergelijk met een calorimeter mogelijk dus) en leken inderdaad wat op een tussenmeter voor water.
Indien er slechts 1 ketel in een gebouw staat zie ik echter totaal geen reden of nut voor het aanwezig zijn van een dergelijke brandstofmeter omdat je het dan met de meter van de mazouttank kan doen.

surinx
Topic Starter

#7 , 10 feb 2012 13:44

Het is een calorimeter van het merk Aquametro Ultrasonic D.

De huisbaas doet de berekeningen zelf, er is nooit een officiële firma dit komen doen. We weten zelfs niet of de meter geijkt is.
Hij komt zelf de meterstand opnemen, en maakt een handmatige berekening (waarbij hij voor zijn bvba wel de btw aftrekt, maar niet voor de huurders!)

Wij schatten dat we ongeveer € 250 moeten terugkrijgen, hij beweert dat dit niet kan en dat er mazout verdwijnt.

Kunnen wij zelf een officiële firma inschakelen, of laten we deze kosten best over aan de huisbaas?

Vandebos

#8 , 10 feb 2012 14:40

De huisbaas aangetekend aanschrijven dat u niet verantwoordelijk kan gehouden worden voor zijn, in zijn ogen, gebrekkig systeem. Dat u volgens de gangbare berekening en de afrekening recht hebt op een terugbetaling € xxx en hierom dan ook bij deze verzoekt. Dat dit overeenkomstig de artikels 1728 BW uw goed recht is en u bij niet terugbetaling van dit bedrag binnen de 7 kalenderdagen na kennisname van dit schrijven verplicht zal zijn om middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. op zijn kosten bij het lokale vredegerecht de zaak aanhangig te maken om de terugbetaling bij vonnis te bekomen.
U sluit af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd."

Met vriendelijke groeten uiteraard...

Terug naar “Huren”