probleem afrekening elektr/gas en water

huurderium
Topic Starter

probleem afrekening elektr/gas en water

#1 , 15 jan 2012 15:34

Geachte,

Op 14/11/11 heb ik mijn huurappartement verlaten. Vervolgens hebben wij op 4/12 het appartement opgekuist en op 10/12 samen met verhuurders plaatsbeschrijving opgemaakt en meterstanden opgenomen. De verhuurders maakten geen probleem en tekenden onze vrijgave huurwaarborg.
Midden januari zouden de nieuwe huurders intrekken en zou de verhuurder de meterstanden opsturen naar mijn energieleverancier.

Nu krijg ik vrijdag een bizarre telefoon waarin de verhuurder beweert dat de waterleidingen (bad en keuken) verstopt zouden zijn en beschuldigt hij mij van het appartement vuil achtergelaten te hebben. Daarnaast hebben wij echter nog altijd geen eindafrekening gekregen van onze energie/gas en waterleveranciers.

Hoe kan ik hier het beste handelen?

Per mail heb ik de verhuurder al uitgelegd dat wij de dagen (13/11 en 14/11) voor ons vertrek nog afgewassen hebben, een bad genomen, wasmachine gebruikt, allemaal zonder probleem met de afvoer. Tevens heb ik hem per mail al aangemaand om mij een bewijs te bezorgen dat hij de meterstanden doorgaf aan mijn energie/gas/ en watermaatschappijen.

Herneem ik maandag mijn mailbericht onmiddellijk in een aangetekend schrijven en schrijf ik woensdag naar nutsmaatschappijen en netbeheerders?
Kan de verhuurder mij nog iets doen voor die afvoer? (bijkomend er werd geen uitgaande plaatsbeschrijving opgemaakt, alleen vrijgave huurwaarborg werd getekend...) Geen idee waar dit aan lag? Combinatie van twee maand niet gebruikt en X aantal jaar zeep, scheerschulm, lang haar.... ?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2012 15:58

zou de verhuurder de meterstanden opsturen naar mijn energieleverancier.
Meterstanden geef je best PERSOONLIJK door aan de leverancier. Het kontrakt staat trouwens op UW naam, en niet op die van de verhuurder. Bij laattijdige of niet doorgave, zal jij het zijn die met de problemen zit.

huurderium
Topic Starter

#3 , 15 jan 2012 16:07

zou de verhuurder de meterstanden opsturen naar mijn energieleverancier.
Meterstanden geef je best PERSOONLIJK door aan de leverancier. Het kontrakt staat trouwens op UW naam, en niet op die van de verhuurder. Bij laattijdige of niet doorgave, zal jij het zijn die met de problemen zit.
Probleem hier was dat meters in een afgesloten lokaal zijn waar enkel verhuurder toegang toe had.
Bijkomend moeten deze formulieren door de overnemer van het contract getekend worden (eigenaar/ huurder).

Achteraf gezien had ik hun voorstel om hen die documenten te laten opsturen (Zij wouden geen tijdelijk contract maar een maand later onmiddellijk nieuwe huurder laten tekenen) moeten weigeren. Ik was mij toen echter van geen kwaad bewust + ik moest mijn waarborg nog terugkrijgen.

Reclame

Franciscus

#4 , 15 jan 2012 17:05

Meters en afsluitkranen MOETEN bereikbaar zijn voor de huurder.

mava105

#5 , 15 jan 2012 19:44

https://www.electrabel.be/nl/particulie ... /wizard.do" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.lampiris.be/nl/demenage.php" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.luminus.be/nl/vlaanderen/Pr ... rhuis.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Paurths

#6 , 26 jan 2012 23:26

Ik heb hetzelfde probleem. Gehad.
Maar dan andersom, want ik betrek komende week een pand dat 2 maanden heeft leeggestaan.
De verhuurder wou me vorige week een document laten tekenen voor overname meters (gas, elec & water). Dit was echter getekend (door vorige huurder) en gedateerd op 30-11-2011 (einde huurcontract vorige huurder) en de verhuurder zei me 'er is praktisch niks verbruikt gedurende die periode...'. (de verhuurder heeft de zolder laten isoleren en daar een woonruimte van gemaakt gedurende deze 2 maanden, dus ga maar na van dat 'niks verbruikt'... :shock: )
Ik weigerde te tekenen.
Ik nam contact op met Intergem, Electrabel en VWM.
Allen vertelden ze me dat ik gewoon de dag dat ik de woning betrek de meternummers & meterstanden doorgeef zoals ik ze die dag aantref (bewijslast betreffende datum is de start van de huurovereenkomst, vertelden ze me). Bij electrabel gebeurt dit zelfs telefonisch, voor de VWM moet ik persoonlijk langsgaan.

Die twee maanden die tussen liggend zijn vallen ten koste van de vorige huurder. (die zal dat waarschijnlijk wel aanvechten, maar dat is tussen hem en verhuurder)
De nutsvoorzieningsbedrijven vertelden me dat het de plicht van de persoon is die de woning verlaat om hen op de hoogte te brengen van het einde van de overeenkomst, met meterstanden (wel schriftelijk in dit geval).

Terug naar “Huren”