Ik post hier de situatie eens om wat extra meningen te horen:
De woning die ik zou willen aankopen (bod is gegeven en aanvaard, maar kan nog geannuleerd worden indien we dit willen) is momenteel verhuurd. Bij de eventuele aankoop zijn we verplicht het bestaande huurcontract over te nemen van de eigenaar.
Nu had de makelaar ons verzekerd dat de huidige huurders 3 maand na verlijden van de akte van aankoop weg moesten zijn.
Nu heb ik het huurcontract ter inzage gekregen net voor het tekenen van de compromis en blijkt dat ze 6 maand opzegtermijn hebben. (dus ± 3-4 maand wachten tot de akte en 6 maand opzegtermijn = 10 maand verloren). Ondertussen huur ik zelf ook een woning.
Via de makelaar heb ik vernomen dat de huidige huurders (type: marginaal met kinderen) reeds een deurwaarder over de vloer gekregen hebben om de waarde van de inboedel op te nemen. Ik neem aan dat dit niet zonder reden gebeurd. De eigenaar van de woning leek ook net iets te gewillig om ons (laag) bod op de woning te aanvaarden (nadat zijn prijs al 20.000 euro gezakt na 3 weken te koop te staan).
Ik ga er nu bijna van uit dat ze in de schulden zitten en dat betaling van de huur een probleem zal worden in de toekomst (of reeds in het heden). De huurders hebben reeds een aantal pogingen gedaan om een ander huurhuis te betrekken, maar steeds werden ze geweigerd. (zal ook niet zonder reden zijn, misschien geen geld voor waarborg?)
Stel nu dat ik de woning koop. De huurders geraken niet aan een andere woning wegens geldgebrek en ik krijg geen huurgeld. Terwijl ik dan wel tegelijk een lening voor de woning en eigen huur moet betalen (pijnlijk!) Ze hebben 3 kinderen, dus zomaar op straat zetten lijkt me wel uitgesloten?
Indien dit voor de vrederechter komt en dit blijft aanslepen betaal ik me blauw. Wat is de worst-case scenario hier? Kan zo een rechtszaak jaren aanslepen of slechts maanden? Trek ik best het bod in of lijkt dit probleem toch best mee te vallen?