Ik wil eerst even de huidige situatie schetsen.
Ik ben een 45-jarige man met zoontje van 8 jaar in co-ouderschap, ik krijg een invaliditeitsuitkering (invaliditeit is niet definitief, maar voorlopig van onbepaalde duur)(handicap=autisme), ook mijn zoontje heeft autisme.
Op dit moment woon in al bijna 20 jaar in een appartement dat ik huur in Berchem/Antwerpen (geen sociale woning, dus van particulier).
Ik betaal hiervoor nu 310€ voor een appartement met 2-3 slaapkamers, woonkamer, keuken, badkamer met douche, mini balkon.
Er is een huurcontract, maar weet niet of dit geregistreerd is.
De eigenaar van de woning, bestaande uit 4 boven elkaar gelegen appartementen, gaat deze woning in zijn geheel verkopen, waarschijnlijk aan een investeringsmaatschappij.
Nadat de gehele verkoopprocedure is afgehandeld, zal de nieuwe eigenaar alle huurders opzeggen omdat er een zeer grondige renovatie doorgevoerd gaat worden, de opzegtermijn zal 6 maand bedragen (tijdens deze 6 maanden kan ik tegenopzeg doen van 1 maand).
Nadien zullen de appartementen opnieuw te huur (te koop?) aangeboden worden, maar dan tegen de huidige marktvoorwaarden, mijn schatting is dat de huur tussen de 550 en 600 € zal bedragen, ruim boven mijn budget.
Voor zover ik kan nagaan is deze procedure volledig wettelijk, of zie ik iets over het hoofd?
Ik weet dat ik onmogelijk tegen dezelfde prijs een andere woning zal kunnen huren, maar gezien mijn situatie is een veel hogere huurlast niet vanzelfsprekend, ik schat dat ik voor een kleinere woonst dan huidige toch zo'n 450€ zal moeten neertellen, een stijging met bijna 50% t.o.v. de huidige prijs. Wegens m'n autisme zijn niet alle woonsten geschikt, een klein appartement (de goedkoopste vorm van wonen denk ik) in groot flatgebouw is voor mij te eng en druk. Ik kan ook niet ver weg verhuizen (naar goedkopere omgeving) wegen schoolgaande zoon, school moet bereikbaar blijven.
Voor zover ik heb kunnen nagaan kan er enkel sprake zijn van huursubsidie (en installatiepremie) indien je als huurder uit een onbewoonbaar verklaarde woning of te kleine woning vertrekt.
In de huidige woonst zijn wel heel aantal gebreken.
Ramen zijn niet winddicht, ook niet waterdicht bij slagregen, het hout van de ramen is verweerd, sommige zijn bijna niet te openen, verf zit er langs de buitenzijde nauwelijks nog op, er is een lek in het dak (niet in woongedeelte, wel in de traphal)
Er zijn problemen met de elektriciteit, in een deel van de woning valt de elektriciteit uit bij aanzetten van apparaat (bijvoorbeeld wasmachine, verwarming badkamer) dit is nog niet zo lang, en via verlengkabels weet ik het nog te beredderen.
In de keuken zijn enkele loszittende vloertegels, afvoer van gootsteen en mogelijk ook van douche lekken. Soms geurhinder in badkamer.
Al bij al geen enorme gebreken, maar geven wel vermindering van het leefcomfort, maar voor zover ik kan inschatten onvoldoende om een onbewoonbaarheid te verkrijgen. Bovendien zijn er renovatieplannen, al zullen enkel toekomstige huurders daar voordeel van hebben.
Ik vrees dus dat ik niet zal kunnen rekenen op huursubsidie met betrekking tot onbewoonbaarheid van de woning.
Is er een vorm van huursubsidie mogelijk?
Zijn er nog andere tegemoetkomingen mogelijk?
Alle raad is welkom.