huurproblemen in Brussel

ash
Topic Starter

huurproblemen in Brussel

#1 , 25 jan 2012 15:38

Hallo,

Na geprobeerd matig te blijven in de onderhandelingen met mijn huisbaas is voor mij de maat vol en zou ik graag zicht krijgen op mijn rechten en plichten.
De situatie:
Ik woon sinds juli 2011 in een appartement in Sint-Gillis bij Brussel. Het is een ruim maar oud appartement. Ik vrees dat ik te veel gecharmeerd was om objectief te blijven en iets te goedgelovig.

twee problemen:
1) Er was een enkele gaskachel (voor 105m2) en ik heb gevraagd bijkomende verwarming te plaatsen voor we het appartement introkken - dit was een voorwaarde voor de huidige huurprijs, 810€.
De verwarming is geplaatst, elektrisch, maar het circuit is niet sterk genoeg. Tot op vandaag hebben we geen werkende en gehomologeerde verwarming. Daar lijkt wel schot in te komen, ik heb me hier tot nu toe soft in opgesteld, maar dit is tot op heden toch een aanzienlijke waardevermindering van het appartement.

2) Na een maand, misschien twee, heb ik gemerkt dat de plankenvloer in de kamer aanpalend aan de badkamer vochtig en beschimmeld werd.
Ik heb meteen de huisbaas verwittigd. Toen heb ik de muur bekeken en gezien dat die doornat was. De douche sijpelt door de badkamermuur en dat loopt tot in de plankenvloer. Toen ik het opgeblazen behang heb proberen verwijderen (ik wilde schilderen) viel het kletsnat naar beneden. De muur zit vol verkleuringen en gaten. Daarbovenop hebben we gemerkt dat de muur in deze kamer aan de achtergevel ook volledig vochtig is, de achtergevel is poreus en zou behandeld moeten worden.
De badkamer is intussen betegeld, na veel aandringen. Dat was ook echt nodig, de siliconen waren helemaal verweerd, er stond schimmel op bepaalde plaatsen. Echter de aanpalende kamer is in slechte staat, we wilden er eigenlijk de slaapkamer van maken (ze is klein zo'n 8-10m2). Uiteindelijk vallen de werken hem te duur uit, hij wil de huur verhogen met 10 euro per maand, anders voert hij de werken niet uit.

Hij beweert dat het onze schuld is dat de muur in slechte staat is, maar zo'n verkleuringen e.d. zijn van jarenlang misbruik, het behang was gewoon opgedroogd omdat het een paar maanden leeg stond. Het was idd geen goed idee de badkamer als douche te gebruiken, enkel het ligbad was geschikt, zonder de douchekop te gebruiken, maar dit was duidelijk de bedoeling en er is ons niets gemeld in die richting.

De eis om extra huur is voor mij de druppel, we zitten nu 6 maanden zonder verwarming (behalve de gaskachel in de woonruimte), niet gehomologeerde elektriciteit en een onbewoonbare ruimte.

Hij lijkt te denken dat we om investeringen vragen, terwijl mijn enige wens een bewoonbaarheid is van alle ruimtes.
Een belangrijke noot in de onderhandelingen is dat oorspronkelijk de prijs op 840€ lag, maar dan ging hij dubbele beglazing steken, een nieuwe keuken e.d. en kon de prijs nog verhogen. Omdat ik daar geen vertrouwen in had, hij geeft een nogal lethargische indruk, heb ik voorgesteld de prijs op 810 euro te halen, maar dan met verwarming (waarvoor de elektriciteit herdaan moest worden), ik heb in ruil voorgesteld te schilderen, wat ik ook gedaan heb.

Tenslotte, het is een contract voor een jaar, geregistreerd bij de gemeente.

Enig advies wordt ten harte geapprecieerd, het is me vrij onduidelijk wat mijn opties zijn.

Alvast bedankt!

ash

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2012 16:42

840 € voor een oud krot? Veel voor wat het is. Mijn zoon woont in Ganshoren (= mede-eigenaar). Vorige week stond hier een nieuwbouwappartement (bj 2009) met 3 Sk; 2 Badk; living van 42 m² ; ingerichte keuken en individuele CV op gas, te huur voor maar 910 €.
Ik denk dat je gerold bent.

ash
Topic Starter

#3 , 25 jan 2012 17:23

810€ is vrij duur, maar het is heel groot en mooi, maar slechte staat - niet het hele appartement overigens.
Sint-gillis is veel duurder dan Ganshoren...

Reclame

Terug naar “Huren”