Hallo,
ik had graag wat advies ivm volgende situatie:
alle bewoners van ons appartementsgebouw (7 app.) hebben beslist om gezamenlijk de huisbaas een AS te sturen waarin we de gebreken in de individuele appartementen en de gemeenschappelijke delen willen aankaarten om hem te vragen om dit zo snel mogelijk in orde te brengen.
Het gaat telkens om 3-6-9 contracten, voor zover ik weet.
We hebben van ieder een overzicht van de gebreken gevraagd om aan dit schrijven toe te voegen.
Een greep uit de lange lijst : kelder staat gedurig onder water, hierdoor geurhinder en insecten in traphal (en dus onvermijdelijk in de appartementen zelf), slecht of niet-werkende boilers, schimmel op de muren, veel condens op de ramen ('koude brug'), defecte klinken aan ramen en buitendeur, enz.
Specifiek naar de boilers toe is er een clausule in het contract dat zegt dat we het jaarlijks onderhoud ervan dienen te betalen door een storting op de rekening van de huisbaas zelf, en dat "bij niet-tijdige betaling de huurder de volledige verantwoordelijkheid van de installatie op zich neemt."
Alleen, aan diverse huurders had de huisbaas verteld dat hij de inplanning van dat onderhoud wel zou regelen. Maar dat is nooit gebeurd.
En nu dreigt hij dat omwille hiervan de garantie van de boilers vervalt en dat alle kosten ten laste van de huurders zijn.
Op dit punt zou ik specifiek wel wat advies kunnen gebruiken, inzake onze opties.
Ook, vermits de kelder gedurig onder water staat, en we die dus duidelijk niet kunnen gebruiken (tenzij we onze spullen willen laten verrotten), hebben we hier verhaal om een deel van de huurprijs te recupereren? Zelfs al is het maar tijdelijk, tot hij het probleem heeft opgelost? Het is tenslotte een deel van de overeenkomst, en we kunnen die ruimte niet gebruiken voor opslag van spullen of voor een wasmachine of droogkast te zetten (waar wel aansluitingen voor zijn voorzien in elke individuele kelder)
Kunnen we voor het geheel van de gebreken tijdelijk een deel van de huur achterhouden? Als dwangmiddel zeg maar?
Welke elementen moeten we in de brief aanhalen?
Ik bedoel hiermee, o.a. binnen welke termijn mogen we vragen om uitvoering? (ik las hier op het forum ergens 21 kalenderdagen..)
Wat mogen we vermelden om eventuele vervolgacties aan te geven indien hij met ons hierover geen afdoende regelingen treft?
enz.
We willen dit graag op een beleefde maar duidelijke manier aangeven, zodat de ernst van de situatie en onze sérieux niet wordt misbegrepen.
Indien iemand kan helpen met bepaalde formuleringen, en eventueel nog bepaalde adviezen ivm welke instanties we kunnen aanspreken om ons hierbij te helpen, dat zou erg geapprecieerd worden.