opzegtermijn huurcontract van overleden persoon

lucas123
Topic Starter

opzegtermijn huurcontract van overleden persoon

#1 , 11 jan 2012 22:34

Mijn tante is zojuist overleden. Ze huurde een appartement. Er is toen een soort contract 'huurboekje' ingevuld op datum van 1980.
In het boekje lees ik niets van 3-6-9 contract of huur voor bepaalde duur. Internet leert me dat de erfgenamen het contract automatisch overnemen (ja, toch..) Het contract is niet geregistreert. Het zou zelf kunnen dat de verhuurder niet over een contract beschikt....In het boekje staat: "ingeval van verbreking van het huurreglement door de huurder, zal deze alle onkosten dragen die uit die verbreking ontstaan en daarenboven drie maanden huur betalen ten titel van vergoeding voor wederverhuring en daarbij de huurgelden van de lopende termijn".
Wat zou met bovenstaande bedoeld worden ? "VErbreking van het huurreglement" zoals hierboven staat, is dit hetzelfde als opzegging van de huur door de erfgenamen ?
Volgens de verhuurder (weet alles, want werkt bij vredegerecht zegt ze) moet ik drie maanden huuropzeg doen ?
Ik dacht gelezen te hebben dat als het niet geregistreerd is dat je dan mag vertrekken vanaf de maand volgend op de maand van de opzeg zonder bijkomende kosten/opzeg/vergoeding...of er is geen sprake van registratiemogelijkheid aangezien het contract van 1980 is en de wet op de registratie van 200X....En wat als registratie wel van toepassing is: kan de verhuurder dan nog gauw het contract op eigen initiatief en na overlijden van de oorspronkelijke verhuurder laten registreren ?
Weet iemand ofdat ik drie maanden opzeg moet betalen of direct weg mag zonder kosten de eerste van de maand volgend op de maand van de opzegging. En indien ik die 3 maanden moet betalen, betekent dat dan dat de verhuurder de woning gedurende die 3 maanden ook niet verder mag verhuren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 12 jan 2012 00:38

zolang de opzeg loopt, heft u het volledig genot van de woning en mag de verhuurder niets doen
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Oude Belg

#3 , 12 jan 2012 00:54

Ik dacht gelezen te hebben dat als het niet geregistreerd is dat je dan mag vertrekken vanaf de maand volgend op de maand van de opzeg zonder bijkomende kosten/opzeg/vergoeding...of er is geen sprake van registratiemogelijkheid aangezien het contract van 1980 is en de wet op de registratie van 200X....En wat als registratie wel van toepassing is: kan de verhuurder dan nog gauw het contract op eigen initiatief en na overlijden van de oorspronkelijke verhuurder laten registreren ?
Niet geregistreerd? U mag het contract opzeggen. Een vooropzeg van een dag volstaat.

De verhuurder kan het contract laten registreren, maar niet meer als hij kennis genomen heeft van de opzeg. Meteen opzeggen per aangetekend schrijven dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

lucas123
Topic Starter

#4 , 12 jan 2012 09:40

Bedankt voor de antwoorden !
Dus ik begrijp als ik deze maand opzeg, ik dan enkel de huur van deze maand moet betalen en voor vogende maand niets meer (vermist niet geregistreerd).
Ik wil niet zagen maar lees zojuist op internet:
"1. Wie moet welk huurcontract laten registreren?
Het huurcontract van een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon
Vanaf 1 januari 2007 is enkel nog de verhuurder verplicht dergelijk huurcontract (bijv. voor de huur van een woning …) te laten registreren."
Ondanks dat hier 2007 in de bepaling staat, geldt dus dat de regeling bepaald dat zonder registratie geen extra maanden opzeg moet worden bepaald: of toch mis...?

lucas123
Topic Starter

#5 , 12 jan 2012 10:17

En nog een belangrijke vraag; hopelijk krijg ik vandaag nog antwoord: alvast bedankt:
Oude Belg zegt: meteen opzeggen per AS. Ok, maar stel dat ik vandaag of morgen doe:
en stel nu dat ik er tegen het einde van de maand niet in slaag het appartement op orde te brengen/leeg te maken en ik heb dus opgzegd.
Riskeer ik dan enkel een extra/volgende maand te moeten betalen ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2012 10:38

Als je opzegt tegen eind deze maand, moet het appartement ook effektief leeg en vrij zijn tegen dan.

Fore

#7 , 12 jan 2012 12:10

Als je eens de pdf zou lezen in mijn link xD
Welke zijn de omstandigheden die de huurovereenkomst niet beëindigen?
a. Het overlijden van de verhuurder of de huurder

Het overlijden van één van de partijen stelt geen
einde aan de huurovereenkomst, behalve bij de
huurovereenkomst voor het leven (zie hoofdstuk
IV).
De erfgenamen, hetzij van de verhuurder hetzij
van de huurder zijn dus gehouden om de lopende
huurovereenkomst voort te zetten en kunnen er
slechts een einde aan maken door naleving van de
wettelijke voorwaarden.

-----

Tot slot geldt vanaf 1 juli 2007 de regel dat tot zolang
het huurcontract niet geregistreerd is, de
huurder een niet binnen de wettelijke termijn geregistreerde
huurovereenkomst kan beëindigen zonder
een opzeggingstermijn in acht te nemen en
zonder een vergoeding te betalen.
zonder een vergoeding te betalen.
Art. 73 van de Programmawet (I) van 27 december 2006
Bron: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

lucas123
Topic Starter

#8 , 12 jan 2012 14:59

"Als je opzegt tegen eind deze maand, moet het appartement ook effektief leeg en vrij zijn tegen dan":
maar ja, stel nu dat het toch n iet vrij is, dan betaal ik toch gewoon een extra maand huur....

Vandebos

#9 , 12 jan 2012 17:14

Ah neen, want tegen dan wordt het pand verondersteld leeg te zijn, kan de verhuurder reeds iemand anders hebben die klaar staat om erin te gaan. Bovendien hebt u op dat ogenblik geen enkele aanspraak meer op dat pand (recht noch titel in rechtspraak) en zal men u beschouwen als een bezetter.

Terug naar “Huren”