Huuropzeg + verhoging van huur

vrost84
Topic Starter

Huuropzeg + verhoging van huur

#1 , 30 dec 2011 16:03

Beste,

Sinds december 2011 heb ik een nieuwe huisbaas. Deze nieuwe eigenaar heeft de bestaande huurovereenkomsten overgenomen.
Echter heeft hij een opzeggingsbrief gestuurd dat we ons appartement moeten verlaten binnen 6 maanden (we hadden een 9-jarig huurcontract).
Dit omwille hij hier zelf in komt wonen. Hierdoor is deze opzegging wettelijk.

Echter wil hij voor de komende 6 maanden de huur verhogen.
Is het toegelaten om de huur te verhogen wanneer hij ons huurovereenkomst heeft opgezegd?

Ik heb vernomen dat de huur enkel verhoogd kan worden op de verjaardag wanneer het contract ondertekend werd, in ons geval 01 september 2007

enkele details

- we hadden een 9-jarige overeenkomst
- de nieuwe eigenaar heeft de contracten overgenomen, zodoende geen nieuwe huur contracten werden opgemaakt
- begin datum van het huur contract 01 september 2007

Alvast bedankt voor het antwoord en prettige feestdagen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 dec 2011 16:07

De huur kan slechts door indexering verhoogd worden en dit op de verjaardag van de overeenkomst.
Iedere andere verhoging is verboden.

vrost84
Topic Starter

#3 , 30 dec 2011 16:09

mava,

Dus met andere woorden kan hij de huur verhogen pas op 01 september 2012 ? met de index.
En kan hij ook de huur verhogen terwijl hij het contract heeft opgezegd?

Reclame

Fore

#4 , 30 dec 2011 16:22

Volgens mij kan wel de de huur verhoogd worden.
Maar wel met de index de maand voor het tekenen van het contract.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

vrost84
Topic Starter

#5 , 30 dec 2011 16:23

Fore,

Maar wel met de index de maand voor het tekenen van het contract, contract die ik heb getekend in september 2007 ?
of hoe bedoelt u juist?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 dec 2011 16:32

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=i ... YQ&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#7 , 30 dec 2011 16:37

Uw contract dat inging op 09/2007 heeft als indexwaarde deze van de maand 08/2007 indien de verhuurder wenst te indexeren heeft hij 2 mogelijkheden:

- Er werd niet in het verleden geïndexeerd (langer dan 12maand geleden); de verhuurder mag bv vandaag indexeren met drie maand terugwerkende kracht aan de hand van de formule huurprijs*index 08/2011gedeeld door index 08/2007. Het verschil tussen de oude en de nieuwe huurprijs mag hij met 3 maand terugwerkende kracht opvragen.

er werd in het verleden geïndexeerd (minder dan 12 maand geleden); de verhuurder zal dienen te wachten tot er 12 maand voorbij en dan pas bovenstaande formule toepassen.

Terug naar “Huren”