Sedert 30 jaar woonden mijn ouders samen in de zelfde huurwoning. 2jaar geleden overleed mijn vader, en bleef mijn moeder alleen verder wonen in de woning. Vorig jaar in februari kwam de verhuurder plots met een nieuw 9 jarig kontrakt op de proppen, die hij op 10 maart 2010 liet registreren. Dus kreeg het kontrakt een vaste datum. In augustus stelt hij het pand plots te koop, en deze week nog verleid de akte bij de notaris. De nieuwe eigenaars hebben reeds laten weten dat ze volgende week reeds overgaan tot de opzegging van de huur, om het pand zelf te betrekken. Dit brengt natuurlijk voor mijn bejaarde moeder zware problemen met zich mee ook financiele problemen. Gezien ze op zoek moet naar een nieuwe woning, en ook dubbele huren zal moeten betalen.
Zoals ik kon afleiden uit de huurwet over 9 jarige kontrakten met vaste datum. zegt deze dat deze niet kunnen verbroken worden voor het verstrijken van eerste 3 jarige periode. en dat een nieuwe eigenaar het huurkontrakt integraal moet overnemen en respecteren. Enkel bij zelf bewoning kan een opzeg van 6 maand gegeven worden.
Nu is mijn vraag de volgende. Kan de oorspronkelijke eigenaar zomaar kontraktbreuk doen? Kunnen de nieuwe eigenaars na de opzeg nog huur eisen van mijn moeder? Waar vind ik juridische info aangaande deze problematiek?
mvg