lastig

wanhoop
Topic Starter

lastig

#1 , 14 dec 2011 10:22

We zijn uit ons huurhuis sinds 2 weken maar hebben de sleutel nog tot eind januari.
Eigenaar moest in het huis zijn voor een verzekeringskwestie (iets dat door hem en zijn verzekering geregeld werd) en ik heb hem daarvoor de
sleutel overhandigd.
Hij heeft dan blijkbaar een zeer grondige inspectieronde gedaan en was naar eigen zeggen "geshockeerd" over de staat van de woning.

*niet tevreden over de verf in een slaapkamer (wat ik mij kan voorstellen: verf was daar overal onderaan serieus afgebladderd wegens vocht (oorzaak: condens wrs in combinatie
met zeer slechte isolatie, het is een zeer grote kamer met 2 kleine raampjes, die zelfs in de zomer altijd ijskoud aanvoelt). Ik heb daar toen onderaan verf in golfjes aangebracht om
de afbliadderende verf te verdoezelen,maar moet eerlijk zeggen dat ook dat niet zo mooi is. Huurdersbond had mij gezegd dat ik niet moest herschilderen, het is een supergrote kamer
en ik heb niet veel zin om die helemaal te herschilderen, waarschijnlijk zouden de nieuwe bewoners dat toch zowiezo ook al gaan doen???)

*afbladderende verf in de hal onderaan (ook vochtprobleem volgens mij)

* koelkast zou volgens hem niet sluiten (huu????? wij hebben die altijd gebruikt tot de dag dat we eruit gegaan zijn!!!)

* houtkachel is niet meer zwart genoeg, zouden we volgens hem een product voor kunnen kopen (zoals voor kookplaten), tot daar aan toe, geen probleem!!

* een deur klemt (is ook zo) wegens een scharnier dat niet meer helemaal vasthangt. Moeten wij dit herstellen? En zo ja, enig idee hoe??

*paar barstjes in tegels... (die we gaan vervangen, en waar hij van op de hoogte is, maar ik huur nog nu, dus kan hij daar dan zo moeilijk over doen)

* 1 gebroken ruitje van een tussendeur (waarvan het glas al een eeeeeeuwigheid in bestelling is, maar ik moet wachten tot de firma het komt leveren en installeren, kan ik niets aan doen!)

Mijn puntjes:
mag meneer de eigenaar zomaar een toer maken door het huis en mij dan compleet voor schut zetten in het treinstation waar bij beiden de trein nemen sochtends?
Echt letterlijk zijn vrouw die op onbeleefde en luide toon verwijten begint te maken??
Hij kreeg de sleutels om iets te regelen met zijn verzekeirng, niet om inspecties te doen en mij voor schut te zetten.
Wie is verantwoordelijk voor het herschilderen van de 2 ruimtes met afbladderende verf?
Ik heb hem gezegd dat ik nog eens contact zou opnemen met de huurdersbond om te checken wie die verf moet doen. Mijn vader zal dit weekend de tegels herleggen (stuk of 3)
en ik heb een reminder gestuurd naar het bedrijf waar ik dat ruitje besteld heb.
Product voor de kachel zal ik wel gaan zoeken in een doe het zelf zaak, ik wist niet eens dat dat bestond, wij maakten de kachel altijd gewoon schoon met een vochtige doek.

Maar de manier waarop, bah!

Wat wordt mij geadviseerd?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 dec 2011 11:07

Wat betreft de afbladerende verf zal de oorzaak van het vocht/de condens gevonden dienen te worden.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2011 11:30

Zijn de plaatsen waar er afbladerende verf is, op het gelijkvloers. Dat zou het optrekkend vocht kunnen zijn. Gewone condens doet zich gewoonlijk aan de zoldering voor.

Reclame

wanhoop
Topic Starter

#4 , 14 dec 2011 12:03

de afbladderende verf is beneden aan de muuren trekt omhoog naar boven.

mava105

#5 , 14 dec 2011 15:08

de afbladderende verf is beneden aan de muuren trekt omhoog naar boven.
Als de plaatsen op het gelijkvloers zijn gelegen is het bijna 99 % zeker optrekkend vocht.

wanhoop
Topic Starter

#6 , 19 dec 2011 15:18

een hele uitbarsting van de eigenaar, die razend was over de verf :-(
De eigenaar geeft toe dat er vocht in de woning zit, maar hij zegt dat dat niets met de zaak te maken heeft.
volgens de huurdersbond moesten wij het niet herverven, volgens het immokantoor zijn wij verplicht om het huis terug te leveren in de staat als wij het kregen.
Dus ook het kapotte keukenlaatje, alles, alles moeten we zelf maken.

Toen ikhierover in discussie ging met de eigenaar werd die echt razend.

Resultaat: mijn man heeft het afgelopen weekend alles mooi geverfd. :/ :(

Vanavond komen er mensen om de woning te bezichtigen. Ik zal aanwezig zijn. Ik vind dat ZO moeilijk, ik vind dat
er echt vanalles moet gebeuren aan dat huis vooraleer er opnieuw mensen in trekken. Maar wie ben ik he?
Zal maar gewoon zwijgen en knikken zeker.

mava105

#7 , 19 dec 2011 16:09

Je hebt je laten doen door de uitbarstingen van de eigenaar. Herschilderen was voor ZIJN REKENING.
Kandidaat huurders zeker een stil signaal geven dat er optrekkend vocht is.

Oude Belg

#8 , 20 dec 2011 17:29

Je hebt je laten doen door de uitbarstingen van de eigenaar. Herschilderen was voor ZIJN REKENING.
Kandidaat huurders zeker een stil signaal geven dat er optrekkend vocht is.
Wel een stil signaal, anders krijg je nog meer problemen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus

#9 , 20 dec 2011 18:57

aantal vochtvreters??

Gebruiker21

#10 , 22 dec 2011 08:49

aantal vochtvreters??
Bordje met "Champignonkwekerij" aan de voordeur ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanhoop
Topic Starter

#11 , 23 dec 2011 08:56

hoe bedoel je aantal vochtvreters?
Wat kan ik doen als het immokantoor ook beweert dat wij moeten herschilderen??
zij zeggen dat het huis altijd moet terug geleverd worden in de staat als we het ontvingen en dat was met voldoende geschilderde muren.
Ik ben zo bang voor een rechtzaak en bijkomende kosten als ik mijn poot stijf hou.
En die stond zo te roepen, niet normaal!

Franciscus

#12 , 23 dec 2011 21:06

Als de oorzaak van het vochtprobleem optrekkend vocht is, is het geen zaak voor de huurder maar voor de verhuurder.
Kleur van de verf.... zolang geen extreme kleuren kan men daar niet veel van zeggen of het moet in het huurcontract staan.
Ook een termijn van schilderen of een duurtijd van het contract hebben een invloed.

wanhoop
Topic Starter

#13 , 25 dec 2011 11:04

Het ging om opstijgend vocht, er is intussen een expert geweest die ook het energiezuinig certificaat moest opmaken, en die bevestigde het probleem.
De kapotte keukenlade heb ik aangegeven dat wij niet weten hoe we dit moeten herstellen en hij heeft het naar een schrijnwerker gebracht, maar ik wil wedden dat
hij dat aan ons gaat doorfactureren.

Franciscus

#14 , 25 dec 2011 12:51

Opstijgend vocht is niet uw probleem maar dat van de eigenaar.
Ga eens langs de gemeente dienst stedenbouw/bouwtoezicht...
Vraag of ze de woning eens inspecteren.....
http://www.bouwenenwonen.be/home/concre ... ie_u_huurt" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bouwenenwonen.be/uploads/b29 ... t10428.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”