Leidingen die gelekt heeft

asv
Topic Starter

Leidingen die gelekt heeft

#1 , 13 dec 2011 17:39

Goeiedag

Ik heb volgende problem met verzekeringskantoor. Ik heb zelf geen brandverzekering.

Ik heb een brief gekregen van verzekeringskantoor waarin staat dat er een leiding van huis dat ik huur gelekt heeft en dat ik daarvoor aansprakelijk ben, ik heb een brief naar hun teruggezonden met uitleg dat ik niet aansprakelijk ben omdat ik het appartement huur en dat de leidingen moet in orde maken de verhuurder;
Nu kreeg ik weer een brief van verzekering en waaarin staat dat ik weer aansprakelijk ben omdat 'Het betreft een zichtbare en bereikbare leidingen die gelekt heeft.
Ik heb nu overal huurderswet gelezen en daarin staat dat ik alleen aansprakelijk ben voor verstoppingen enz.. Maar niet van lek of zo. Kan iemand mij een goede uitleg geven van dat wet want ik begrijp dat niet .

Ps. sorry voor nederlands

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 dec 2011 17:57

Het onderhoud van de leidingen behoort inderdaad tot de verantwoordelijkheden van de bewoner onder het goede huisvaderprincipe. Dit wordt meer bepaald geregeld door art 1728BW.
Art. 1728. De huurder is tot twee hoofdverplichtingen gehouden :
1° Het gehuurde te gebruiken als een goed huisvader, en volgens de bestemming welke bij het huurcontract daaraan gegeven is, of volgens die welke, bij gebreke van overeenkomst daaromtrent, naar gelang van de omstandigheden vermoed wordt;
2° De huurprijs op de bepaalde termijn te voldoen.
Uw eerste taak als huurder was geweest het lek te detecteren, vervolgens te verhinderen dat het verder schade veroorzaakte (als in water afsluiten) en tenslotte onmiddellijk de verhuurder te verwittigen zodat het gerepareerd kon worden. (verwittigen op een bewijsbare wijze; mail, fax, aangetekend schrijven)

Het niet uitvoeren van deze taken of het niet verwittigen van de eigenaar maakt u door nalatigheid aansprakelijk voor de reparatie en vervolgschade.

Fore

#3 , 13 dec 2011 17:59

waren de leidingen die gelekt hebben zichtbaar?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2011 18:04

Ik heb zelf geen brandverzekering.
Moet u er geen hebben van huisbaas gezien risico opgenomen of hebt u er geen afgesloten.
In het laatste geval 'kan' u wel eens zeer grote problemen krijgen.
1- bij schade
2- wegens niet nakomen van uw huurcontract.

asv
Topic Starter

#5 , 13 dec 2011 18:10

Zichtbaar; ik kwam er achter wanneer de buurman kwam klagen ermee, hij heeft een grote paniek van gemaakt hij heeft direct naar de verzekeringskantoor gebeld, en een ruzie gemaakt met de verhuurder over haar leidingen, hij had haar blijkbaar verschilllende keren gewaarschuwd van die leidingen dat zij die moest vervangen enz.. met buurman hebben wij geen probleem die is best aardig hij heeft gwn ruzie met de verhuurder.

Lek is in de kast van wasbak ik kon die niet direct zien, dat is geen lek maar een slijtage van rubbers maaar de verzkeings kantoor zegt dat een lek is dat snap ik ook niet

asv
Topic Starter

#6 , 13 dec 2011 18:13

yup, er staat ook brandverzekering:(

asv
Topic Starter

#7 , 13 dec 2011 18:15

OK jongens bedankt dan voor jullie reacties ik zal verzekeringskantoor niet meer lastig vallen

Terug naar “Huren”