Andere voorwaarden en formaliteiten voor buitenlanders?

Wout Van Doren
Topic Starter

Andere voorwaarden en formaliteiten voor buitenlanders?

#1 , 09 dec 2011 16:37

Vanaf januari trek ik als student in het kader van het Erasmus-uitwisselingsprogramma naar Montpellier, Zuid-Frankrijk.
Bij een zoeken van een kamer/studio daar stoot ik echter op heel wat moeilijkheden: heel wat agentschappen weigeren om een huurcontract aan te gaan met mensen die geen garant hebben in Frankrijk. Dit is echter een probleem voor mij, ik ken namelijk niemand in Frankrijk die voor wij borg zou willen staan, wat nogal evident is als uitwisselingsstudent. Na lang aandringen bieden sommige agentschappen andere opties aan: een bankgarantie (12 maanden huur op een geblokkeerde rekening), of een aantal maanden huur (meestal minstens 6) vooraf betalen. Op de vraag of deze voorwaarden ook aan Fransen worden opgelegd wordt steevast geantwoord dat het nu eenmaal moeilijker is om niet-betaalde huurgelden te recupereren van buitenlanders....

Nu is mijn vraag of deze praktijken wettelijk zijn?
De Fransen lijken het de normaalste zaak van de wereld te vinden, maar ik als EU-burger voor me zwaar tekort gedaan.

Alvast bedankt voor jullie antwoord(en)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 10 dec 2011 02:44

Ander land andere wetten dus. U zou de wetgeving op gebied van huren in Frankrijk moeten nazien. Zou u willen dat Europa zich daarmee ook nog gaat moeien ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Terug naar “Huren”