Immokantoor geeft huurwaarborg niet vrij

Vandebos

Re: Immokantoor geeft huurwaarborg niet vrij

#16 , 09 nov 2011 20:33

U mag me via PB de naam van het agentschap eens doorzenden. Denk er ernstig over een zwarte lijst te gaan bijhouden..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurgenVDP
Topic Starter

#17 , 09 nov 2011 20:46

Het kan zelfs nog beter, dit is de coverpagina van hun uittredende plaatsbeschrijving (heb het logo verwijderd om publieke redenen). Zij zeggen zelf dat het opgemaakt wordt in één exemplaar en bijgehouden wordt op het immokantoor... Dit is zoiets van: wij doen er mee wat wij willen, jullie hebben geen rechten. Dit kan toch nooit wettelijk zijn... Je moet al verplicht één exemplaar registreren, wat dus ook niet is gebeurd, noch het contract.

Afbeelding

Een voorbeeld van de wijzigingen die zij nadien hebben aangebracht, zonder onze paraf of enige goedkeuring van onze zijde:

Afbeelding

Het contract is nooit geregistreerd geweest, doch wij waren verplicht 3 maanden opzeg uit te doen. Is er een mogelijkheid deze 3 maand huur nog te recupereren? (Nu dat we toch voor het vredegerecht moeten gaan, wil ik ook wel het onderste uit de kan proberen halen, in tegenstelling tot mijn karakter want ben normaal een redelijke mens ;-))

Vandebos

#18 , 09 nov 2011 20:53

Het contract is nooit geregistreerd geweest, doch wij waren verplicht 3 maanden opzeg uit te doen. Is er een mogelijkheid deze 3 maand huur nog te recupereren? (Nu dat we toch voor het vredegerecht moeten gaan, wil ik ook wel het onderste uit de kan proberen halen, in tegenstelling tot mijn karakter want ben normaal een redelijke mens ;-))
Neen, de drie maanden die u betaald heeft zullen beschouwd worden als een onderlinge overeenstemming.

Reclame

JurgenVDP
Topic Starter

#19 , 30 nov 2011 11:04

Bij deze even laten informeren dat ondanks bemiddelingspoging er geen reactie noch antwoord kwam van immokantoor. De zaak is op de rol gezet bij vredegerecht op 12 december. Ik laat nog weten wat het resultaat was :-)

JurgenVDP
Topic Starter

#20 , 01 dec 2011 10:09

Bizar, ineens na dagvaarding een brief van immokantoor met verontschuldigingen voor de late afhandeling van ons dossier. Zij hebben nu het volgende gedaan:

Waarborg: 705,00€
Intresten: 44,39 €

Daarvan afgehouden:

- Waterafrekening 168,56 (aangetoond met factuur)
- Onderhoud CV installatie: 84,80€ (aangetoond met factuur op naam van huisbaas dd 15/09/2011) - bijgeschreven op plaatsbeschrijving, na onze handtekening en niet geparafeerd door ons.
- Minwaarde lakschade douche: 20,00 - bijgeschreven op plaatsbeschrijving, na onze handtekening en niet geparafeerd door ons.

Ondertussen hebben wij wel de 25€ betaald voor de zaak op de rol te zetten, gaan wij niet akkoord met de lakschade douche en was het onderhoud CV installatie niet door ons verplicht... En zelfs als het verplicht was, zou de factuur toch op onze naam moeten staan?

Is het nu nog de moeite om die zaak voor het vredegerecht te laten komen? Ondertussen worden er wel een verlies van 85 + 20 + 25 + 4 aangetekende schrijvens, (kosten gedaan door ons) om uiteindelijk dan dat immokantoor in gang te zetten. Dus als we dit allemaal optellen zie ik toch nog een 150€ wat vergoed zou moeten worden door hun laksigheid. Gaat een vrederechter hier rekening mee houden, of gaat die gewoon zeggen van: ge hebt toch wat ge recht op hebt (met als kans dat wij ook nog eens de gerechtskosten moeten betalen).

Drone

#21 , 01 dec 2011 10:46

u hoeft niet akkoord te gaan met het geen zij ( in feite ) voorstellen.

als ze uit eigen beweging al daadwerkelijk €749,39 op uw rekening hebben gestort hebben ze dat gedaan zonder dat er een overeenkomst was met u als (ex)huurder.

alles wat er gedaan word NA het verlaten van het pand en NA de ondertekening van de uittredende plaatsbeschrijving is ten laste van de verhuurder/immokantoor.

ik betwijfel dat de kopie van de uittredende plaatsbeschrijving zomaar als bewijs aanvaard kan ( zal worden ), met een kopie kan immers "geprutst" worden, of in uw geval, iets bijgeschreven worden.

ik zou dus u zaak op de rol laten staan ;)

mava105
Juridisch actief: Nee

#22 , 01 dec 2011 10:49

- Onderhoud CV installatie: 84,80€ (aangetoond met factuur op naam van huisbaas dd 15/09/2011) - bijgeschreven op plaatsbeschrijving, na onze handtekening en niet geparafeerd door ons.
Faktuur onderhoud CV moet wel op uw naam komen, want die kan je inbrengen in uw belastingsaangifte van 2012 (voor zover dit door Di Rupo nog zal kunnen) Nu zal verhuurder die waarschijnlijk inbrengen op zijn aangifte en zal hij genieten van het belastingsvoordeel, hetgeen niet de bedoeling is als jij ze moet betalen.

Vandebos

#23 , 01 dec 2011 11:54

Aangezien men volgens het contract al maandelijks een bedrag inhoudt om oa. het onderhoud van de installatie te betalen hebben ze geen recht deze nu nogmaals aan te rekenen. Aangezien U reeds betaald heeft voor dit onderhoud heeft u ook recht op de fiscale aftrek en niet de eigenaar.

Ik zou vriendelijk vandaag nog een laatste as verzenden met het verzoek om:

- De kosten waartoe men u verplicht heeft bij het vredegerecht om de zaak EINDELIJK aan het rollen te krijgen.
- Het laten vallen van de kost voor het onderhoud van installatie aangezien u daarvoor reeds maandelijks betaald heeft gedurende de looptijd van het contract, zoals contractueel vastgelegd.
- Een originele factuur van het onderhoud op uw naam, aangezien u hier maandelijks voor betaalt heeft u ook recht op het fiscale voordeel bij uw belastingsaangifte en niet de verhuurder.
- De vergoeding van de kosten van uw briefwisseling die in feite nooit nodig was geweest indien het kantoor zijn werk tijdig en naar de maatstaven van het reglement van het BIV had uitgevoerd.

De storting van het aldus volledige bedrag op nr ........ voor 08/12/2011 (help met het even voor te rekenen en voeg bewijzen briefwisseling bij, de fiches van de diverse AS)

Dat indien aan deze verzoeken binnen de gestelde termijn wordt voldaan u de zaak van de rol zal laten halen en de verhuurder op deze wijze RPV en gerechtskosten bespaard zullen blijven).

Sluit af met "enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend bezorgd als (en hier heeft u de keuze):

- tegen ontvangstbewijs afgegeven op uw kantoor"
- op 01/12/2011 's avonds in uw bus op [adres] door mezelf gedeponeerd."

Met vriendelijke groeten uiteraard.

JurgenVDP
Topic Starter

#24 , 01 dec 2011 13:37

Ik heb het aangetekend schrijven voorbereid. Een bijkomende vraag (voor mezelf puur ter informatie) is dat de waterfactuur wordt afgerekend op de eigenaar met als leveringsadres het huurhuis. Nergens in mijn contract staat vermeld dat het water in de huurprijs zit maar volgende clausule:

" De abonnementen van water-, gas- en electriciteitsdistributie, telefoon, radio- en teledistributie, centrale verwarming en anderen, zijn ten laste van de huurder..."

Maar er is nooit een overdracht gebeurd van abonnement naar ons toe. Het immokantoor maakt dan een rekening op voor ons, nadat de eigenaar een kopie van betreffende factuur heeft gestuurd. Deze kosten worden nu ook integraal van de waarborg afgetrokken, zonder onze goedkeuring... Dus als ik dan de boeman wil uithangen, kan ik ook dit nog aanvechten? Aangezien er op onze naam nooit een overeenkomst is geweest... of is dit net misschien teveel van het goeie? ;-)

Vandebos

#25 , 01 dec 2011 14:37

Ik zou daar niet moeilijk over gaan doen. in theorie had de verhuurder inderdaad het abonnement aan u dienen over te dragen, nu bespaart het u een hoop papierwerk. Uiteindelijk is er momenteel toch nog geen geliberaliseerde watermarkt... Het is dus niet alsof u uw leverancier kan kiezen.

Zorgen dat u uw kosten die aanwijsbaar zijn terug hebt, dat lijkt me de hoofdzaak.

Terug naar “Huren”