Recht op inzage (reparatie)kosten na plaatsbeschrijving

Mats1988
Topic Starter

Recht op inzage (reparatie)kosten na plaatsbeschrijving

#1 , 16 nov 2011 11:31

Goeiemiddag,

Klein vraagje: Binnenkort vindt er bij mij – naar aanleiding van mijn vertrek uit een huurwoonst – een plaatsbeschrijving plaats. Ik verwacht geen problemen aangezien de situatie nu hetzelfde is dan twee jaar terug toen de plaatsbeschrijving opgemaakt werd. Het enige wat mij kan aangekaart worden, is naar aanleiding van verfwerken enkele lichte strepen op de witte bezoldering, waarvoor dus nieuwe verf zou nodig zijn.

Ik vroeg mij eigenlijk af of ik dan iets te zeggen heb in de kosten die hiervoor mogen afgehouden worden van de waarborg en/of ik eigenlijk het recht heb de eventuele kosten in te kijken. Ik verwacht namelijk dat ze veel zullen proberen om mijn waarborg toch te houden.

Ik vertrek naar aanleiding van enkele fundamentele problemen die te maken hebben met bouwproblemen en dus niet met mijn zorg voor het appartement. De kosten om deze bouwproblemen recht te trekken lopen hoog op en zullen ook niet gedekt worden door de verzekering van de verhuurder.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 nov 2011 11:37

Schuurpapier met korrel 200 en 400 en een heel klein beetje zweet laten die sporen (ik veronderstel dat u de muur heeft geschilderd?) verdwijnen, op voorwaarde dat u dit langzaam en voorzichtig aanpakt.

Mats1988
Topic Starter

#3 , 16 nov 2011 11:44

Beste,

De vegen zijn inderdaad van die aard dat ze makkelijk weg te krijgen zullen zijn.

Maar zoals ik al zei, ik verwacht dat ze echt spijkers op laag water zullen zoeken én wellicht ook vinden. Vandaar mijn vraag: als er een herstelling op mijn schouders zou vallen, wat is mijn recht in het bepalen van de prijs voor deze herstelling of in hoeverre heb ik inzage in het detail van het bedrag dat van mijn waarborg zou afgehouden worden? Ik denk dan aan bvb. facturen opvragen en dergelijke...

Grt

Reclame

Vandebos

#4 , 27 nov 2011 19:44

Hoelang woont u reeds in het pand? Indien dit meer dan 24 maanden maanden is vraagt u diegene die de beschrijving uitvoert zeer vriendelijk of hij bereid is zijn client de kosten van een procedure voor het vredegerecht met aanduiding van expert voor het bepalen van de waardederving, niet de reparatikost aan te doen?

Laat duidelijk doch beleefd blijken dat uw intolerantie evenredig zal zijn aan de zijne en dat het u ernst is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2011 19:29

Niet vergeten als de expert een foto neem daar ook een foto van te nemen.
PS en wie duidt de expert aan .... indien niet BEIDE partijen akkoord gaan is het een eenzijdige expertise en (in principe) van nul en generlei waarde.

Robocop

#6 , 28 nov 2011 23:20

Het is een verkeerde veronderstelling dat je als huurder bij einde huur de woning in perfecte staat moet terug geven.
Je mag immers de woning " verslijten " , daar betaal je immers huur voor.
Bij einde huur wordt rekening gehouden met de " normale" sleet in functie van de huurperiode.
Enkel indien de sleet groter is dan normaal of indien er schade werd aangebracht welke niet onder de normale sleet valt kan er een schadevergoeding gevraagd worden.

Vandebos

#7 , 28 nov 2011 23:30

Dat klopt wel, doch de discussie wat wel of niet sleet omhelst is er eentje die beduidend duurder voor beide partijen kan uitlopen dan simpelweg repareren en de kost delen. Bij koppigheid op dat punt worden enkel door de rechtbank aangestelde experts en de advocaten van diverse partijen er beter van.

Trouwens, u spreekt correct over een schadevergoeding en niet "reparatiekost" het is immers enkel de waardederving die dient te worden vergoed.

Terug naar “Huren”