Sinds mei dit jaar huur ik een handelspand.
Al sinds eind mei, begin juni zijn er problemen in het pand.
Afvoerleidingen van douche die verstoppen, boiler die om de haverklap uitvalt, electriciteitspannes om de zoveel tijd, toilet die verstopt...
Huisbaas zegt steeds dat dit voor mij is.
Begin juni laat ik een loodgieter komen die constateert dat onze douche correct is aangesloten, dat het de bestaande leidingen zijn waar geen ontluchting op zit en dat dit voor de huisbaas is. Om dit te maken moeten ze gaten boren in muren en dergelijke, en dit kan een huurder niet laten doen.
Factuur wordt naar huisbaas gestuurd, melding van het probleem en de eigenlijke oplossing.
Huisbaas beweert dit door te geven aan hun verzekering, en me op de hoogte te houden.
Problemen houden aan dus half juni laat ik de gemeente komen om de rioleringen en de putten te ledigen, zij constateren dat de pompen die het water naar de riool moeten duwen niet werken. Bijkomend probleem dus, want hoeveel loodgieters er ook zullen komen, zolang de pompen niet werken krijgen we het probleem niet opgelost.
Ik laat dit weten aan huisbaas, ze beweert niks te weten van pompen en haar man is in het buitenland, dus daar moet ik het mee doen.
IK blijf maandenlang 'braaf', tot ik de 5e keer mijn zaak moet sluiten en klanten moet afbellen, wegens geen electriciteit. Ik bel zelf een electricien ( wat ik nooit mocht van huisbaas) Na een scène met haar man waarin die roept en tiert dat hij geen cent betaalt en dat het 'altijd iets is met mij', vindt de electricien dat er teveel zaken zijn aangesloten op m ijn teller. De gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw zoals parlefoon, halverlichting, garagepoorten enzovoorts... Hij vraagt aan de huisbaas of het ok isd at hij deze afsluit want dat het niet de bedoeling is dat ik dit betaal, en huisbaas is akkoord. Zo gezegd, zo gedaan.
Hierop waren wij erg boos en hebben we een aangetekende zending verstuurd met de vraag om ALLE problemen ( leidingen, tussenteller, keuring electriciteit, en boiler ) binnen de termijn van 15 dagen te laten maken.
De 15 e dag (!) zou er een electricien komen tussen 8.en 8.30u. Partner is aanwezig en wacht tot 9uur, maar niemand aanwezig. Ik bel ondertussen bijna constant op de gsm, maar geen antwoord. Plots neemt zijn vrouw op en die beweert dat haar man de gsm is vergeten...
De problemen zijn nu dus nog steeds niet opgelost. Electriciteits kast staat onbeveiligd, er druipt een lekkende boiler in, toilet verstopt constant, douche loopt niet af... Klanten zeuren hir erom over ( en terecht).
Plots zit er een brief in mijn bus van adv van huisbaas, waarin ze het hele verhaal omdraaien. Buizen zouden verstoppen door slecht onderhoud van mijnentewege ( ik zat amper 3 weken in het pand!), ik zou de electricien moedwillig niet willen binnenlaten, ik zou geweten hebben dat ik de gemeenschappelijke delen moet betalen (!!!), enzovoorts...
HIerop schakel ik een advo in die het juiste verhaal doet, en nu moet ik plots naar de vrederechter!!!
Ik moet me verantwoorden ivm het geschil van de voorschotfacturen!!!! Huisbaas vindt dat ik de loodgieter moet betalen, EN de electricien die 300€ vraagt voor nutteloze verplaatsting!
Tevens beweren ze dat de pompen niet werken seder MIJN electricien de stroomvoorziening heeft afgezet!!!! (wat niet zo is, want de pompen werken niet sinds mei!!!!)
Tevens maakt ze negatieve publiciteit, ze laat in een tijdschrift aankondigen dat ze haar pand verkoopt ( met een foto van een leegstaand pand!), klanten schoten in paniek en potentiële klanten blijven hierdoor weg...
Tevens heb ik hier initiële schade door geleden, doordat ik 5 keer moet sluiten!!!
Ikb en mentaal en fysiek er onder door aan het gaan, ik kan de pesterijen niet langer aan.
Ze gooien opzettelijk sigarettenpeuken net voor mijn deur, zakken chips, huisvuil... Hun kinderen likken aan de ramen, plassen over het balkon naar beneden, komen te pas en ten onpas mijn zaak binnen envororts...
Jaja het gaat om een 'bv', en dat is me al duidelijk gemaakt: dat ik blij mag zijn dat ik deze eer heb om van hen te huren...
Ik ben redelijk radeloos aan het worden en zie het compleet niet langer zitten.
Toilet stroomt nog steeds over, niks is er gemaakt... En nu willen ZIJ MIJ in gebreke stellen

wat kan ik nu nog doen??
Ik kan trouwens mijn zaak niet nog eens sluiten om naar vredegerecht te gaan... Mag mijn vader in mijn plaats gaan, of kan zoiets niet?
ALvast bedankt!