huurder appartement bezorgt last aan medebewoners

billie3
Topic Starter

huurder appartement bezorgt last aan medebewoners

#1 , 21 nov 2011 19:41

Eventjes de situatie schetsen.
Een appartementsgebouw met 8 wooneenheden. 1 huurder heeft een drankprobleem. Hij heeft een verleden van drank- en drugs, geweld en agressief gedrag.
Wanneer hij dronken thuiskomt (bijna elke avond) roept en tiert hij, slaat met de deuren, stoot hij van alles omver in zijn appartement, slaat met keukenkastjes, medebewoners horen hem braken...
Medebewoners hebben me hier over aangesproken. Ik ben met hem gaan praten wanneer hij nuchter was. Hij stelde zich begripvol op. Maar zoals ik had verwacht, toen hij de avond daarop terug dronken was, heeft hij 2 medebewoners aangesproken met de vraag of het waar is dat hij lastig is, is daarop beginnen schelden, 1 bewoonster verweten van slet, bitch,.....Ze hebben hem moeten tegenhouden want hij was agressief en ging in een medebewoonster haar gezicht slaan.
Hij woont al 7 jaar in het gebouw en de bewoners onder hem en boven hem houden het er nooit uit. Ze hebben altijd een reden dat ze verhuizen maar het gedrag van de onder/bovenbuur speelt ook steeds een grote rol.
Mijn vragen hieromtrent
1. Kan ik om deze redenen zijn contract laten verbreken (waarschijnlijk niet denk ik)
2. Kan ik hem laten oproepen op het vredegerecht om langs die weg wat druk uit te oefenen dat hij zich moet gedragen en voor geen overlast mag zorgen
3. Mijn moeder (76 jaar) is eigenaar, kan ik haar vervangen (mits volmacht van harentwege) op het vredegerecht. Ze ziet het zelf niet zitten om de procedure in gang te zetten.
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder45

#2 , 21 nov 2011 19:52

1. Neen
2. Je zult de politie moeten inschakelen. In mijn vorig appartement was er ook zo iemand (ik niet) en de buren konden niets anders doen dan de politie bellen (en dan nog)
3. weet ik niet :(

billie3
Topic Starter

#3 , 22 nov 2011 17:45

niemand anders die me hieromtrent raad kan geven ?

Reclame

artemis

#4 , 22 nov 2011 18:30

Niet echt, maar voor de volledigheid en om beter antwoorden te krijgen van anderen:

Is uw moeder enkel verhuurder aan de man die de overlast veroorzaakt?
Of verhuurt zij ook aan zijn buren, de gedupeerden?

j.demoor

#5 , 23 nov 2011 10:45

Ik ga ervan uit dat de huurder met een drankprobleem uw enige huurder is in dat appartementsgebouw.

“Art.1725.De verhuurder is niet verplicht de huurder te vrijwaren voor de stoornis die derden hem door feitelijkheden toebrengen in zijn genot, zonder dat zij overigens beweren enig recht op het verhuurde goed te hebben; onverminderd het recht van de huurder om hen in eigen naam te vervolgen.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wanneer hij dronken thuiskomt (bijna elke avond) roept en tiert hij, slaat met de deuren, stoot hij van alles omver in zijn appartement, slaat met keukenkastjes, medebewoners horen hem braken...’.

U kan op deze grond het contract niet doen verbreken.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).U hebt echter zelf geen belang om uw huurder daartoe op te roepen.

“Art.728...§2.Voor de vrederechter...mogen de partijen ook vertegenwoordigd worden door hun echtgenoot of een bloed- of aanverwant houder van een schriftelijke volmacht en speciaal door de rechter toegelaten...“(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

billie3
Topic Starter

#6 , 23 nov 2011 13:28

ik heb in het gebouw meerdere huurders, er zijn nog andere mede-eigenaars en mijn moeder heeft die ene huurder die voor problemen zorgt. De betrokken huurder heeft wel een reglement van inwendige orde ondertekend. Daarin staat oa ...ze zullen erover moeten waken dat de rust in het gebouw en de tuin op geen enkel ogenblik verstoord wordt door hun handelingen, geen enkele abnormaal gerucht mag gemaakt worden.
Graag ook wat uitleg over art. 1725, is voor mij nog niet duidelijk wat hiermee wordt bedoeld.
Alvast bedankt

Ann77

#7 , 28 nov 2011 14:00

Ik heb ook iets dergelijks aan de hand. In een blok van 7 appartementen woont er een koppel die constant ruzie maakt, met de deuren gooit, 's nachts en overdag ed. Maar ze betalen hun huur altijd netjes. Ik heb hier een artikel over gevonden waarin kortweg staat dat het niet aan de verhuurder is om bij burenruzies tussen beiden te komen. Ook al eisen de andere huurders dat hij eruit wordt gezet. Burenhinder is absoluut geen reden om op eigen houtje de huur te beëindigen. Dan riskeer je zelfs een fikse vergoeding te moeten betalen. Als de buren klachten hebben, moeten ze zich in eerste instantie tot de politie wenden en/of eventueel zelf aan de rechter vragen om je huurder te verplichten om de burenhinder te stoppen. Tenzij je met de klachten kan aantonen dat de huurder geen 'goede huisvader' is omdat hij er een vuilnisbelt van maakt bijvoorbeeld dan kan je naar de vrederechter stappen en proberen hem er zo uit te krijgen. Maar ja, dat kost allemaal gelden tijd. En ook belangrijk is dat je eerst op papier hebt staan wat de klachten zijn en wat de huurder er zelf aan gaat doen. Als er dan over een maand geen vooruitgang is, sta je sterker in je schoenen om naar de vrederechter te gaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2011 14:16

Voor elke vorm van overlast politie bellen die maken hiervan een melding ( kort verslag) indien niet strafbaar en een PV indien het strafbare feiten zijn.
Op deze wijze bekomt men een dossier.
Indien betrokkene niet over zijn geestesvermogens beschikt 'kan' de wet op de geestelijke gezondheid worden ingeroepen.
Dronkenschap is geen reden om die wet in te roepen, syndroom Korsakov wel. Dit laatste is een hersenletsel te wijten aan overmatig drankgebruik.

Terug naar “Huren”