zelfde woning en huurder, nieuw contract&huurprijs: mag dit?

Rachel82
Topic Starter

zelfde woning en huurder, nieuw contract&huurprijs: mag dit?

#1 , 24 nov 2011 10:28

Hallo,

Graag kreeg ik verduidelijking over onderstaande situatie:

Ik huur mijn woning al sinds 1/08/2008, en toen betaalde ik €400 huur. Na anderhalf jaar overleed de eigenaar. Op 15 maart 2011 gebood zijn vrouw mij om langs te komen bij haar thuis. Door een fout met de bank was mijn loon voor januari 2011 niet gestort geweest, waardoor de automatische overschrijving ook niet kon doorgaan. Het heeft een tijd geduurd voor ik dit doorhad en ik heb deze huur pas betaald eind februari, samen met de huur voor maart. Ik voelde mij hier natuurlijk niet goed bij, mijn vaststelling achteraf was dat de eigenares van dit schuldgevoel gebruik heeft gemaakt om mij een nieuw contract te laten tekenen, op datum van 15/03/2011 waarin de huurprijs werd vastgelegd op €450. Ter verduidelijking: alles is in het Frans verlopen, ook het overlopen van het contract, en ik beheers die taal niet volledig.

Mijn vraag is: is het wettelijk dat een eigenaar iemand een nieuw huurcontract voor dezelfde woning laat ondertekenen waar die huurder al meer dan anderhalf jaar huurt? En zoniet: is het nog te herroepen, dat tweede huurcontract, dat ik jammer genoeg wel ondertekend heb?
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om indexering van de huur!

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 nov 2011 10:34

Wel was de aard van het "vorige" contract? bepaalde duur of 3-6-9?

j.demoor

#3 , 25 nov 2011 11:12

“Art.7.§ 1. Onverminderd...kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien...”(20 februari 1991).

‘Deze bepaling is van dwingend recht ter bescherming van de huurder. Daaruit volgt dat de huurder vóór het verstrijken van de in art.7,§1,al.1 bepaalde driejarige termijn niet kan instemmen met een verhoging van de aanvankelijke huurprijs en binnen die termijn geen afstand kan doen van zijn recht op betaling van de aanvankelijke huurprijs‘[Cass. 21 juni 2004(Y.S./G.E.),R.W.2006-07,997-998].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Rachel82
Topic Starter

#4 , 25 nov 2011 12:14

Aan Vandebos: Er staat nergens een bepaalde duurtijd vermeld, dus ik vermoed dat het automatisch 3-6-9 is dan? Samen met mijn eerste maand huur moest ik ook €800 overschrijven op zijn rekening, als waarborg.

Aan j.demoor: Dus als ik het goed begrijp, dan had ik zeker tot en met juli 2011 slechts €400 per maand moeten betalen? Daar waar ik nu reeds vanaf april 2011 €450 heb betaald? Houdt dit in dat het tweede contract dat is afgesloten dan geen rechtsgeldigheid heeft? En dat ik voor zeker 4 maanden (april, mei, juni & juli 2011) €50 per maand te veel heb betaald?-> huurder kan geen afstand doen van zijn recht op betaling van de aanvankelijke huurprijs?

“Art.7.§ 1. Onverminderd...kunnen de partijen tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het verstrijken van elke driejarige periode overeenkomen dat de huurprijs wordt herzien...” -> Betekent dit dat de vrouw van de overleden eigenaar, dus nu de eigenares, mij wel een huurprijs van €450 had kunnen vragen, als zij dit had aangekondigd tussen 9 à 6 maand op voorhand? Dus tussen 1 november 2010 en 1 februari 2011? En dan is maart in principe al te laat?

Dan heb ik nog een vraag: mag een huisbaas zomaar willekeurig een huurprijs verhogen, als er geen structurele, zelfs geen opknapwerken gebeurd zijn? Ik begrijp dat een huisbaas de index mag volgen, maar 50€ bovenop €400 lijkt mij toch echt wel veel (+ 12,5%).

Vandebos

#5 , 25 nov 2011 15:54

Een huurprijs kan tussen de negende en de zesde maand voorafgaand aan het einde van een driejarige periode in onderlinge overeenstemming worden aangepast. Is er geen overeenstemming dan zal de vragende partij zich met een gemotiveerd verzoekschrift dienen te wenden tot het vredegerecht.

Bij deze her maximum bedrag waar ze bij indexering vanaf 08/2011 recht op heeft:

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (augustus 2011) = Basishuurprijs (augustus 2008) * GI [2004] juli 2011 / GI [2004] juli 2008

Dit geeft in cijfers:
419,39 EUR = 400,00 EUR * 116,61 / 111,22 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf augustus 2011.

Rachel82
Topic Starter

#6 , 26 nov 2011 14:55

Aan Vandebos: Bedankt voor je snelle reactie. Als ik het goed begrijp, dan betaal ik elke maand sinds ik €450 betaal telkens €30,61 te veel. Pijnlijk.

Aan j.demoor, of anderen die hier meer van weten: Ik wil hier heel duidelijk zekerheid over: is het tweede contract dat ik heb getekend nietig of heeft het rechtsgeldigheid doordat ik het heb getekend? m.a.w.: kan ik het deel van de €450 die ik sinds april betaald heb (telkens €30,61) nog terugvorderen of niet?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Fore

#7 , 26 nov 2011 15:14

elk teveel / fout bedrag kan u terugvorderen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Huren”