Procedure verlenging huurcontract bepaalde duur

RWa
Topic Starter

Procedure verlenging huurcontract bepaalde duur

#1 , 22 nov 2011 14:37

Geachte,
Wij verhuren een appartement met een huurcontract van één jaar,
dat afloopt per 09 januari 2012.
Geen van beide partijen heeft dit huurcontract opgezegd, integendeel,
beide partijen wensen dit te verlengen, in principe opnieuw voor één
jaar (omwille van de leeftijd van de huurder, 81 jaar) en zonder
verdere wijzigingen.

Datum contract: 08/01/2011
Huurperiode: 10/01/2011 - 09/01/2012
Registratiedatum: 17/01/2011

Hoe verlengen wij nu best dit contract zonder overdreven rompslomp?
a) Met een door beide partijen ondertekende bijlage aan het bestaande
contract of moet er een volledig nieuw contract worden gemaakt (met
alle vereiste bijlagen)?
b) Moet deze bijlage ook aangeboden worden bij Registratie?
c) Wanneer deze verlenging dan afloopt op 09/01/2013 en een nieuwe
verlenging gewenst is, dan wordt dat contract automatisch een
negenjarig contract met terugwerkende kracht tot 10/01/2011.
Kan dat dan ook met een nieuwe bijlage?

Ik merk ook op dat bij de retroactieve omzetting naar een contract van
negen jaar wellicht een probleem kan ontstaan: de registratie zal dan
gebeuren ca. twee jaar nà de aanvangsdatum, en bijgevolg zonder
waarde zijn.

Alvast bedankt voor uw advies,
met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 22 nov 2011 15:08

Bij mijn weten moeten zowel een opzeg als een verlenging van een contract van beperkte duur 3 maanden op voorhand gegeven worden. In principe bent u dan te laat. Misschien dat wanneer beide partijen overeenkomen het alsnog met een jaar verlengd kan worden? Moet bevestigd worden.

a) Wij hebben daarvoor een eenvoudige bijlage opgesteld. Beide partijen komen overeen dat....
b) Ik dacht dat een contract van beperkte duur sowieso niet geregistreerd moest worden, al hebben wij het eerste contract wél altijd laten registreren zodat dat gebeurd is tegen dat het in een 6-6-9 zou overgaan.
De bijlage met de verlenging hebben wij niet laten registreren.
c) Tegen dat het contract in een 3-6-9 zou overgaat hoeft u niets te doen. Er hoeft geen nieuwe bijlage opgesteld te worden.

Ook een te laat geregistreerd contract wordt een geregistreerd contract, al zal u dan een kleine kost moeten betalen.

Vandebos

#3 , 22 nov 2011 18:57

Als beide partijen akkoord zijn is er niets dat jullie tegenhoudt een document op te stellen waarin beide partijen de wens uitdrukken overeenkomstig art 3$6 woninghuurwet het huurcontract van bepaalde duur eenmalig met een of twee jaar te verlengen. U kan dat dateren en als bijlage aan het huurcontract laten registreren.

Mocht u het contract een negenjarig contract laten worden dan hoeft u zich geen zorgen over de registratie te maken, de wetgeving zegt dat een negenjarig contract dat volgt uit een contract van bepaalde duur als aanvangsdatum de begindatum krijgt van het vroegste contract van bepaalde duur.

Reclame

Turaki

#4 , 23 nov 2011 09:40

Als beide partijen akkoord zijn is er niets dat jullie tegenhoudt een document op te stellen waarin beide partijen de wens uitdrukken overeenkomstig art 3$6 woninghuurwet het huurcontract van bepaalde duur eenmalig met een of twee jaar te verlengen.
Mag dit niet maximaal de duur zijn van het originele contract, dus 1 jaar in dit geval? (en dit ook maar 1 maal)

Vandebos

#5 , 23 nov 2011 11:18

Een jaar als men letterlijk het art 3§6 volgt, maar dan komt men in conflict met het evenredigheid principe.

Ik ben absoluut niet zeker. Veiligheidshalve één jaar lijkt me inderdaad het raadzaamste.

Excuses voor de fout, familiale omstandigheden en een paar bijna slapeloze nachten hebben een duidelijke invloed op mijn posts. Het lijkt me raadzaam deze een paar dagen te beperken.

j.demoor

#6 , 24 nov 2011 10:45

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Vermeld op uw bestaande huurovereenkomst : ‘partijen verlengen deze overeenkomst voor één jaar’; dateer en teken allebei op beide contractexemplaren.

Die verlenging moet niet opnieuw geregistreerd worden.

“Art.3...§6...Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder...de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden...“(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Bij ontstentenis van een tijdig betekende opzegging dient u NIETS te doen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

RWa
Topic Starter

#7 , 26 nov 2011 12:31

Bedankt voor jullie waardevolle tips en commentaar.
Voor mij mag dit onderwerp afgesloten worden.

Terug naar “Huren”