Ik ben van plan om vroegtijdig te verhuizen van een studio naar een appartement. Het contract hier, voor de studio, eindigt eind maart. Er is ook een opzegperiode van 3 maanden. Ik ben nog jong en dit is de eerste keer dat ik heb gehuurd en als ik verhuis zal dat de tweede keer zijn.
Dus mijn eerste vraag i.v.m. de studio is: wat is de beste manier om een nieuwe huurder te zoeken? En wat gebeurd er dan allemaal als ik een nieuwe huurder heb gevonden? Met de elektriciteits- en watervoorzieningen? Plaatsbeschrijving? Contract?
Mijn tweede vraag gaat over het appartement waar ik in zou willen trekken. Het is een mooi en klein appartement van 50 vierkante meter in een villawijk. Maar bij de advertentie staat er dat er een provisie is van 40 euro en een plaatsbeschrijving van 250 euro.
Ten eerste: zijn de provisiekosten maandelijks of eenmalig te betalen?
Ten tweede: is het mogelijk dat de plaatsbeschrijving 250 euro kost voor een appartementje van 50 vierkante meter met een klein tuintje?
Daarnaast is er nog dit:
De plaatsbeschrijving moet 'op tegenspraak' gebeuren. Verhuurder en huurder zijn aanwezig of worden minstens door iemand vertegenwoordigd.
Huurder en verhuurder kunnen de plaatsbeschrijving eventueel zelf opstellen. Ze mogen echter ook samen beslissen om een beroep te doen op een deskundige (architect, landmeter-schatter). In dat geval draait elk op voor de helft van het ereloon.
Wat gebeurd er dan als de immo de plaatsbeschrijving doet? Is dit voor de verhuurder omdat hij zelf niet samen met de huurder de plaatsbeschrijving wil doen? Of moet dit door ons beiden gedeeld worden omdat we "samen beroep doen op een deskundige"? Want moest het mogelijk zijn zou ik eventueel zelf de plaatsbeschrijving doen.Het is ook mogelijk dat elke partij zich afzonderlijk door een eigen expert laat vergezellen. De kosten zijn voor eigen rekening.
Het zou fijn zijn moest er iemand die er wat van weet een antwoord kan geven op mijn vragen.