Vragen over verhuiskosten

Vitafit
Topic Starter

Vragen over verhuiskosten

#1 , 23 nov 2011 17:25

Dag,

Ik ben van plan om vroegtijdig te verhuizen van een studio naar een appartement. Het contract hier, voor de studio, eindigt eind maart. Er is ook een opzegperiode van 3 maanden. Ik ben nog jong en dit is de eerste keer dat ik heb gehuurd en als ik verhuis zal dat de tweede keer zijn.

Dus mijn eerste vraag i.v.m. de studio is: wat is de beste manier om een nieuwe huurder te zoeken? En wat gebeurd er dan allemaal als ik een nieuwe huurder heb gevonden? Met de elektriciteits- en watervoorzieningen? Plaatsbeschrijving? Contract?

Mijn tweede vraag gaat over het appartement waar ik in zou willen trekken. Het is een mooi en klein appartement van 50 vierkante meter in een villawijk. Maar bij de advertentie staat er dat er een provisie is van 40 euro en een plaatsbeschrijving van 250 euro.

Ten eerste: zijn de provisiekosten maandelijks of eenmalig te betalen?

Ten tweede: is het mogelijk dat de plaatsbeschrijving 250 euro kost voor een appartementje van 50 vierkante meter met een klein tuintje?
Daarnaast is er nog dit:
De plaatsbeschrijving moet 'op tegenspraak' gebeuren. Verhuurder en huurder zijn aanwezig of worden minstens door iemand vertegenwoordigd.
Huurder en verhuurder kunnen de plaatsbeschrijving eventueel zelf opstellen. Ze mogen echter ook samen beslissen om een beroep te doen op een deskundige (architect, landmeter-schatter). In dat geval draait elk op voor de helft van het ereloon.
Het is ook mogelijk dat elke partij zich afzonderlijk door een eigen expert laat vergezellen. De kosten zijn voor eigen rekening.
Wat gebeurd er dan als de immo de plaatsbeschrijving doet? Is dit voor de verhuurder omdat hij zelf niet samen met de huurder de plaatsbeschrijving wil doen? Of moet dit door ons beiden gedeeld worden omdat we "samen beroep doen op een deskundige"? Want moest het mogelijk zijn zou ik eventueel zelf de plaatsbeschrijving doen.

Het zou fijn zijn moest er iemand die er wat van weet een antwoord kan geven op mijn vragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 nov 2011 19:55

1: u zendt de verhuurder gewoon een aangetekend schrijven waarin u hem meedeelt dat u het contract niet wenst te verlengen. U vraagt hem vriendelijk contact op te nemen om de bezoekperiodes voor kandidaat huurders af te spreken indien deze niet werden afgesproken in het contract. U heeft geen enkele verplichting naar de verhuurder toe om zelf nieuwe kandidaat huurders te zoeken. In de link in onderschrift vindt u een vreg folder waarmee u de nutsvoorzieningen kan overdragen aan de nieuwe huurder.

Provisiekosten zijn een maandelijks voorschot op de jaarafrekening.
De kostprijs van een plaatsbeschrijving is momenteel nog vrij te bepalen en wordt bijgevolg door vele immokantoren misbruikt om een extra cent op te pikken, die dat ze vroeger hadden met zogenaamde dossierkosten die aan de huurder werden aangerekend. Bij een aantal kamerleden gaan er steeds meer stemmen op om de kostprijs van deze plaatsbeschrijving percentagegewijs te koppelen aan de huurprijs. maar dat is nog verre toekomstmuziek. De kostprijs van de plaatsbeschrijving dient bij wet in gelijke mate gedeeld te worden tussen verhuurder en huurder. Vaak zal het immokantoor deze kost echter volledig verhalen op de huurder.
Het immokantoor zal u in haar contract niet veel keuze geven, ofwel neemt u hen contractueel aan voor de plaatsbeschrijving ofwel mag u een ander stekje zoeken. Dat is toch in 90%+ van de gevallen de zaak.

Vitafit
Topic Starter

#3 , 23 nov 2011 20:22

Maar mag ik zelf een kandidaat-huurder zoeken om mijn contract over te nemen zodat ik de overige 4 maanden niet hoef uit te betalen? We hebben al de verhuurder gecontacteerd en die zei dat ik contractbreuk mocht doen zonder uitbetaling als ik iemand ken die de studio zou verder huren. Stel dat die persoon iemand is dat ik heb gevonden via een advertentie, iemand die ik eigenlijk niet echt ken? Dus als ik zo iemand vind is het wettelijk dat ik dat doe toch?

Dus het hangt ook af van de immo-bureau of ik de plaatsbeschrijving zelf moet betalen... Ik zal dat eens navragen aan hen.

Bedankt.

Reclame

Vandebos

#4 , 23 nov 2011 20:39

Als u iemand vindt die voor de verhuurder accepteerbaar is maakt het niet uit hoe u hem hebt gevonden.

Terug naar “Huren”