Vraag over sanitaire voorzieningen

nevermorebe
Topic Starter

Vraag over sanitaire voorzieningen

#1 , 22 nov 2011 13:02

Hey, eerste keer dat ik op dit forum post maar al zo veel benut, een dikke bedankt aan iedereen die de tijd neemt om op de vragen te antwoorden.

Het probleem dat ik heb is niet met de huisbaas zelf, echter wel met de bewoners van het appartementsgebouw.

De concierge woont ook in hetzelfde gebouw (hoewel wij huren zijn de meeste appartementen gekocht), wij betalen maandelijks kosten waar de onderhoud van het gebouw in verwerkt zitten. Buiten het feit dat hij hier zeer nalatig mee is gebeurt het zeker 3 keer per jaar dat er een buis barst van de wc's en dat hij iedereen in het gebouw "verwittigd" (soms komt hij gewoonweg aanbellen, soms krijgen we enkele dagen op voorhand een brief in de bus (niet per post)) dat we de wc's niet mogen gebruiken, meestal een dag, al enkele keren was dit een volledig weekend.

Mijn echtgenote heeft zwakke darmen en tijdens deze periodes gebruikt ze de wcs zonder door te spoelen, zelfs hier krijgen we reclamaties op, de opkuis achteraf is ook altijd een avontuur.

Vandaag kregen we opnieuw een brief in de bus dat we de wc's weer niet mogen gebruiken, mijn vraag is of hij dit wettelijk mag doen zonder ons een alternatief te leveren? Als wij de wc's toch zouden gebruiken tijdens deze periode kan hij ons iets maken? (daar ik me de vorige keer heb laten horen door te zeggen dat het de laatste keer zal wezen dreigde hij met juridische actie, als mensen vriendelijk zijn wil ik hen wel een gunst doen maar hij stond om 11 uur 's avonds voor onze deur en was zoals gewoonlijk zeer onbeleefd).

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 22 nov 2011 13:10

Zou U in de plaats van de loodgieter willen zijn die aan de kapotte buis moet werken terwijl iedereen ongestoord zijn toilet blijft doorspoelen inclusief inhoud? Misschien ook een beetje begrip voor die mens zijn werkomstandigheden?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2011 13:43

Ik denk dat hier eerder de nalatigheid van de eigenaar of mede-eigenaars speelt.
Als blijkt dat de afloop van de WC verlsten is, moet deze vervangen worden, en niet telkenmale opgelapt.
Als huurder heb je het normale en rustige gebruik van het gehuurder goed. Is hieraan niet voldaan, kan je aan de verhuurder een mingenot vragen in de vorm van een huurvermindering, en dit totdat de leideingen degelijk zijn hersteld of vervangen. Akkoord met u dat die loodgieter niet in die omstandigheden kan werken, maar indien dat 3 x per jaar moet gebeurten is dit niet meer normaal.

Reclame

nevermorebe
Topic Starter

#4 , 22 nov 2011 15:49

Dus het is volledig wettelijk dat men ons meerdere malen per jaar tot 2 dagen lang zonder wc stelt?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2011 19:51

Er is hier nergens sprake van dat het wettelijk zou zijn u meerdere dagen zonder WC te zetten.
Stuur een AS naar uw verhuurder en stel hem in gebreke hiervoor, en vraag tevens een tijdelijke huurvermindering per keer dat de Wc's niet mogen gebruikt worden.
Wil hij hier niet op ingaan, zal je hem moeten oproepen in verzoening voor de vrederechter, en als dit nog geen oplossing geeft, hem dagvaarden.

Terug naar “Huren”