probleem met contract 3 6 9 vervroegde opzeg

anne_mardis
Topic Starter

probleem met contract 3 6 9 vervroegde opzeg

#1 , 20 nov 2011 20:46

Huurcontract 3-6-9 volgens de verhuurder geregistreerd, maar zelf geen versie van gezien van het registreren
Begin 1 april 2009
Aangetekende brief met opzeg huurcontract op 3 november 2011

Mijn moeder heeft een huurcontract ondertekend dat inging op 1 april 2009, geen EPC certificaat gehad (ik wist niet dat dit nodig was voor huurappartement). Daar het 3 6 9 is kon ze dus opzeggen in 2012.

Ze geeft 550 euro + 150 euro vaste kosten (syndicus lift enz) en voor haar is dit veel geld als weduwe alleen, dus wil ze een minder duur appartement huren.

Op 3 november is er een aangetekende brief richting verhuurder vertrokken, met vermelding van haar opzeg van het huurcontract en met de vraag of ze mocht zoeken naar een nieuwe huurder samen met de verhuurder om zo sneller uit het appartement te kunnen verhuizen dan april 2012.

Pas na een week hebben ze het aangetekend schrijven gaan halen en werden er verschillende dingen vermeld, eerst was het dat de verhuurder zelf ging inwonen, daarna mocht mijn moeder zelf helpen zoeken..

Er mocht een papier ophangen met info ivm het appartement maar ZONDER prijsvermelding maar wel met gsm nummer van verhuurder, een paar dagen erna is dit papier verwijderd (volgens de verhuurder kon er een boete komen van 600 euro omdat er geen prijsvermelding was op dat papier).

Nu opeens zeggen ze dat er geen papier (voor nieuwe huurder te vinden) mag opgehangen worden voor januari 2012 omdat dan pas haar opzegperiode zou beginnen (3maanden opzeg).

Ikzelf versta het niet goed, ik dacht dat mijn moeder sneller kon weggaan als ze een huurder zou helpen zoeken (als die haar contract overneemt) en dat ze dan ook haar borg zou terugkrijgen, nu mag er geen papier hangen en moet ze wachten tot januari.

Ook zegt de verhuurder dat eerst het EPC papier in orde moet zijn voor er een papier mag hangen en dat ze daar op moet wachten.

Is dit zo ?
Mag mijn moeder al iemand helpen zoeken ?
Moet er een prijs staan op papieren (met te huur en de beschrijving op) die uitgehangen worden hiervoor ?
Moet men wachten op het EPC papier voor men iets mag uithangen ?
Wachten tot januari of niet ?

Graag meer info want langs de ene kant willen ze haar wel laten gaan als er een huurder is (zeggen ze mondeling toch), maar langs de andere kant doen ze nu opeens moeilijk over papieren (die ze zelf hebben opgesteld) die ze ophangen en terug weghalen, en over het EPC papier (dat mijn moeder als huurder niet moet helpen verkrijgen) en haar opzeg die ze doet ..

Ze wil verhuizen maar kan niet uitkijken naar een ander appartement zolang ze niet weet of ze al dan niet een opvolger heeft in haar huidig appartement.

Hoeveel moet ze betalen als ze vroeger vertrekt (met nieuwe huurder of zonder nieuwe huurder) ?
Kan de verhuurder zo tegenwerken om een nieuwe huurder tegen te houden en mijn moeder (huidige huurder) zo moeilijk te maken door continu te veranderen van mening ?

De verhuurder is al een paar keer langs geweest (bellen dat ze langskomen en een kwartier later komen ze aan de deur), er zijn al foto's genomen van het appartement (voor op websites te zetten volgens hun).
Mogen ze zoveel keer langskomen hiervoor ?

In haar contract staat niets over vervroegde opzeg, maar volgens verschillende mensen kan mijn moeder wel weg als er een nieuwe huurder is gevonden, is dit zo ?
Moet de verhuurder dit toestaan (of kan die dit weigeren) dat er een nieuwe huurder kan gezocht worden omdat mijn moeder sneller weg wil en dus vroeger haar aangetekend schrijven heeft gestuurd ?

Veel vragen die ik heb, ik hoop dat er een antwoord zal op komen van jullie ! Alvast bedankt voor de reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 20 nov 2011 20:51

Er werd een opzegbrief verstuurd op 3 november, wat is de opgegeven dat dat de opzeg loopt?
U kan altijd zelf in je plaatselijk registratiekantoor gaan kijken of het contract werd geregistreerd.

Volgens de nieuwe wet dient de huurprijs er op te staan
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 20 nov 2011 20:58

uw moeder heeft in november opgezegd, maar welke opzeg? een opzeg van drie maanden waarbij ze een wederverhuringsvergoeding van 1 maand dient te betalen of een opzeg dat ze er op het einde van de eerste driejarige periode uitgaat?

U kan altijd zelf nakijken of het contract werd geregistreerd. In de link in onderschrift onder de afdeling (ver)huurder vindt u een handleiding terug hoe dit te doen. U mag me ook steeds een PB zenden met het adres van het pand in kwestie dan zoek ik de contactgegevens zelf even op.
Mag mijn moeder al iemand helpen zoeken ? ja
Moet er een prijs staan op papieren (met te huur en de beschrijving op) die uitgehangen worden hiervoor ? ja
Moet men wachten op het EPC papier voor men iets mag uithangen ? EPC is een onderzoek dat op een paar dagen rond is vanaf het ogenblik dat de eigenaar erom vraagt...
Wachten tot januari of niet ? zie vraag bovenaan.

Reclame

Turaki

#4 , 21 nov 2011 14:18

Betreffende het "bezoek" van de verhuurders: uw moeder is enkel verplicht hen toe te laten indien dit in het contract staat, indien er niets in het contract staat wordt 1 jaarlijks bezoek vaak toegestaan door vrederechters.
Voor het bezoek van nieuwe kandidaat-huurders geld dat indien dit niet voorzien is in het contract, er 2 mogelijkheden zijn: 2 vaste momenten per week (1 avond door de week, en zaterdagvoormiddag, telkens best voor 3 uur); of telkens na afspraak, ruim op voorhand vast te leggen (best 24 uur of meer).

pukje

#5 , 21 nov 2011 14:26

regels over bezoek bruist in tegen onschendbare woning.

1 maal per jaar wordt als aanvaardbaar geacht na afspraak.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#6 , 21 nov 2011 14:49

regels over bezoek bruist in tegen onschendbare woning.

1 maal per jaar wordt als aanvaardbaar geacht na afspraak.

Een controlebezoek wordt geacht niet meer dan eens per jaar, met uitzondering van de controle op het einde van het huurcontract, plaats te vinden.

De bezoeken met kandidaat-huurders zijn een ander verhaal. Daar gelden de afspraken die in het huurcontract zijn gemaakt. Deze bezoeken zijn in se ook geen controlebezoek doch een begeleide rondleiding door de woning met kandidaat-huurders/kopers. Zolang er geen afspraken zijn tussen huurder en verhuurder, als men dit bijvoorbeeld niet via het huurcontract heeft bepaald, heeft de huurder het recht de toegang te weigeren.

Dit doet hij echter zuiver op eigen risico als hij nalaat een regeling, in overeenstemming met de verhuurder of via het gerecht bij vonnis te bekomen. De huurder mag niet vergeten dat hij op dat ogenblik een handeling onderneemt die de verhuurder schade kan berokkenen tot ver na de periode dat hij (de huurder) geniet over het woonrecht over het pand in kwestie en dat hij hiervoor persoonlijk ter verantwoording kan worden geroepen.

Als de huurder of de verhuurder (maar als huurder zou ik ervoor zorgen de verhuurder te snel af te zijn) bij gebrek aan een onderling akkoord of contractueel beding de vrederechter verzoeken de bezoekperiodes te regelen kunnen zij effectief hun verzoek dermate opstellen dat enkel de kandidaat-huurders tijdens deze uren toegang tot het pand verkrijgen. Doch ook hier dient men weer voorzichtig te zijn dat de afwezigheid van de verhuurder geen negatief gevolg heeft voor de periode na het vervallen van het woonrecht van de huurder. (denk bv aan renovaties, reparaties die de verhuurder met de nieuwe huurders wenst af te spreken, verborgen gebreken of bijzonderheden aan de woning zoals erfdienstbaarheden waar de beperkingen en toelatingen op papier in de realiteit niet altijd even duidelijk zijn)

Moraal van het verhaal: Poot stijf houden en resoluut weigeren zolang er geen degelijke afspraken zijn. Zelf het initiatief nemen om afdwingbare afspraken te bekomen en deze dan dusdanig naleven dat men u later geen aansprakelijkheid kan aanrekenen.

Verder zoals met alles, de wereld is niet absoluut zwart of wit; art 15 GW evenmin, zoals uit een reeks uitspraken van het Grondwettelijk Hof, specifiek wat betreft situaties waar de verschillende eigendomsrechten van één pand aan verschillende partijen toebehoren (huur of vruchtgebruik bv.), af te leiden valt.

anne_mardis
Topic Starter

#7 , 22 nov 2011 11:36

Bedankt voor de antwoorden iedereen.

Het contract is geregistreerd heb ik kunnen vaststellen.

Bezoek van kandidaat-huurders is niet erg volgens mijn moeder als ze op voorhand aangekondigd worden, bezoek van de verhuurder om de haverklap is niet zo leuk volgens haar.

Gisteren is er iemand langs geweest voor het EPC papier op te maken.

Er staat in haar opzegbrief het volgende :
"Middels deze brief zeg ik de huur op van het appartement dat ik van U huur. Graag ontvang ik van U een bevestiging van de opzegging van de huurovereenkomst per post."

Deze bevestiging hebben we wel mondeling gehad maar niet schriftelijk, mondeling bevestigen ze de ene keer vanaf december, de andere keer vanaf januari, alhoewel mijn moeder wel degelijk van in het begin heeft vermeld dat ze zo spoedig mogelijk een ander appartement wil en dus het liefst zo snel mogelijk aan haar opzegperiode wil beginnen (december) en dat ze daarvoor graag een schriftelijk bewijs heeft dat dit mag..

Vandebos

#8 , 22 nov 2011 12:10

Als het effectief om een negenjarig contract gaat en niet om een contract van bepaalde duur van drie jaar dat bij niet opzeg overgaat in een negenjarig contract heeft uw moeder opgezegd met drie maanden op de eerste aanbieding na 03/11/2011. Deze opzeg begint dan te lopen vanaf 01/12/2011 om te eindigen op 29/02/2012. aangezien haar contract dan nog in het derde jaar is zal er een schadevergoeding van 1 maand dienen betaald te worden.

Indien het gaat om een contract van bepaalde duur (3 jaar vermoedelijk in dat geval) is het een geheel ander paar mouwen:

De wet zegt dan immers dat de één van beide partijen minstens drie maanden voor het vervallen van de overeenkomst dient te melden dat het contract wordt beëindigd. Uw moeder dient dan voor eind december de verhuurders aangetekend mee te delen dat zij het contract niet wenst te verlengen en het pand einde maart vrij zal zijn.
Indien uw moeder vroeger het pand wenst te verlaten zal zij bindende afspraken met de verhuurders dienen te maken. Deze kunnen dit echter perfect weigeren. Het vredegerecht is dan de enige uitweg. Tenzij uw moeder echter overmacht kan aanhalen ( opname rusthuis, chronisch mobiliteitsprobleem terwijl de woning enkel via trappen bereikbaar is, etc etc) zijn haar kansen om zo dicht bij het einde van de overeenkomst gelijk te halen bijzonder klein. In het beste geval zal de vrederechter oordelen dat het huurcontract wordt ontbonden op het einde van de driejarige overeenkomst (31/03/2012), hoe hij oordeelt over de toewijzing van de kosten van het geding is niet voorspelbaar.

In eerste instantie zou ik dan ook nauwgezet het contract eens nalezen om 100% zeker te spelen dat het hier effectief handelt om een negenjarige overeenkomst.

artemis

#9 , 22 nov 2011 15:32

Deze opzeg begint dan te lopen vanaf 01/12/2011 om te eindigen op 29/12/2012. aangezien haar contract dan nog in het derde jaar is zal er een schadevergoeding van 1 maand dienen betaald te worden.
Vandebos bedoelt natuurlijk .....om te eindigen op 29/02/2012.

Indien het gaat om een contract van bepaalde duur (3 jaar vermoedelijk in dat geval) is het een geheel ander paar mouwen:

De wet zegt dan immers dat de één van beide partijen minstens zes maanden voor het vervallen van de overeenkomst dient te melden dat het contract wordt beëindigd. Uw moeder had in dat geval reeds in september de opzeg dienen te geven. Door gebrek aan die opzeg kan zij het huidige contract van bepaalde duur niet meer verbreken, de periode waarin dit rechtsgeldig kan is immers verstreken.
Hier kan ik niet volgen. Een contract van beperkte duur ..... dat is toch 3 maanden opzeg voor het vervallen van de overeenkomst en geen 6 maanden?

Vandebos

#10 , 22 nov 2011 19:05

Yikes en .... Yikes, voor het eerste kan ik typfout als excuus aanvoeren, voor het tweede hmmm weet ik niet hoe ik ingodsnaam aan zes kwam.

Je hebt in beide instanties gelijk, mijn gemeende excuses.

artemis

#11 , 22 nov 2011 19:09

We blijven allemaal maar mensen he.

Zo zie je maar of je attente leerlingen hebt ;-)

Terug naar “Huren”