huur opzeg

Vandebos

Re: huur opzeg

#16 , 18 nov 2011 12:58

Uw vermoeden is correct, excuses.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sien1989
Topic Starter

#17 , 18 nov 2011 20:37

amaai zo lang dus dat wilt zeggen dat ik tot april 2012 beide moet betalen + 1 keer die forfaitair bedrag dat gelijk is aan de huurprijs.
dus eigenlijk kan ik al beter mijn huis terug te koop zetten :( want ik kan geen lening van 1200 euro betalen en de huur van 725 euro :(
ben ik nu verplicht de sleutel af te geven gedurende die maanden want zij kan toch achter mijn rug iemand anders laten huren en dan krijgt ze het 2x binnen en da gun ik ze niet :(
als zij zo kan zijn dat ik misschien mijn lening niet kan betalen vind ik niet dat zij het recht krijg om de sleutel te krijgen :(

Vandebos

#18 , 18 nov 2011 21:14

Neen u bent niet verplicht die sleutel af te geven, het gaat om een opzegperiode, u bent met andere woorden gedurende die gehele periode de enige die het gebruiksrecht over het pand heeft. De verhuurder mag zelfs niet binnen zonder uw toestemming of buiten de afspraken die u met hem maakt voor bezoekuren van kandidaten. U hoeft tijdens die bezoekuren enkel de kandidaten tot het pand toe te laten als u hen op een degelijke wijze het pand toont. Indien het pand vroeger verhuurd raakt en de opzeg wordt ingekort is dat een inkorting met wederzijdse toestemming en dient er voor de ingekorte periode geen huur betaald te worden. De verhuurder heeft niet op de meest "intelligente" wijze zijn opzegbeding opgesteld. Als hij had gesproken van een opzeg van drie maanden en een schadevergoeding van drie maanden was ie veel slimmer geweest...

Reclame

Vandebos

#19 , 18 nov 2011 21:22

Aan de andere kant is de opstelling ervan nog niet zo slecht, de interpretatie van de verhuurder is een ander verhaal. Kort samengevat staat dat u een opzeg dient te geven van 6 maanden, maar dat indien het pand vroeger wordt herverhuurd u de resterende periode niet dient te betalen, dat zelfs als het pand na zes maanden niet verhuurd is, de huurovereenkomst zonder verdere huurplichten als verbroken wordt beschouwd.

Ik zo zo spoedig mogelijk beginnen met te zoeken naar kandidaten, deze met u contact te laten opnemen en een register bijhouden van deze die informeren en passeren. (contactgegevens, doorverwezen naar verhuurder of niet, reden van weigering door verhuurder) neem na verloop van zeg twee dan contact op met de kandidaat en informeer naar de reden waarom hij eventueel werd geweigerd en of deze correct was of niet) Als de dame categorisch aangebrachte kandidaten weigert zonder grondige reden heeft u een grond om middels het vredegerecht een verbreking in haar nadeel te bekomen.

Opgepast, voor deze werkwijze heeft u meer dan "een paar" geweigerde kandidaten nodig gespreid over meer dan een paar weken. U moet echt overtuigend kunnen aantonen dat de verhuurder niet wenst te herverhuren voor het vervallen van de opzeg.

sien1989
Topic Starter

#20 , 18 nov 2011 21:27

mja ze eist dus wel degelijk de sleutel.Maar ze weigert ook iedereen die ik voorstel kan ik dat nergens niet bewijzen?
deze mensen zijn altijd zo vriendelijk alles door te mailen naar mij dus ook de onbeleefde mailen van de verhuurder...
Dus ik heb het bewijs dat ze die weigert met reden die er niet zijn...
Er moet toch ergens iets te doen zijn aan deze feit...Want ze heeft ook de prijs doen steigen en volgens mij ga ik echt niemand vinden.
Heb al alles geprobeerd.
zijzelf heeft 2 afspraken gemaakt de eerste heeft ze een 15min ervoor gewoon afgezegd (was heel leuk had mijn dochter enzo bij een oppas gedaan)
en de 2e is ze komen opdragen om half 10 s'avonds.
Nu is het zo dat er een ruit kapot is van een berging buiten en wij dus vanalles hebben moeten regelen omdat het speciaal glas is.
Dus opmeten,offerte en dan ja je kent het ze moeten dat glas bestellen.30nov komen ze dat maken.
nu was ze zelf zo onbeleefd van te eisen dat ik er haast achter moest zetten want volgens haar was dat de schuld dat de mensen het niet willen overnemen.
dus ze doet echt over alles moeilijk terwijl wij echt ons best doen.

sien1989
Topic Starter

#21 , 18 nov 2011 21:34

in haar brief lijkt het wel dat ze verwacht dat we na de opzeg 6 maanden blijven betalen trouwens.?dit kan toch niet eh?

sien1989
Topic Starter

#22 , 18 nov 2011 21:38

Geachte,

Ik heb uw aangetekend schriven dd 11/10/2011 mbt huuropzeg appartement goed ontvangen.

U wil per eind 2010 januari vertrekken.

Ik wil u erop wijzen op het feit dat u een huurcontract voor 3-6-9 aar getekend hebt,dit betekend dat indien er voor eind januari geen nieuwe huurder word gevonden, u gedurende 6 maanden de huur moet blijven betalen.

verder worde er ook een eenmalige vergoeding gevraagd voor alle administratie kosten , tot max de huurprijs.

moet eveneens betaald worden 2*35euro. voor in - en uithuiskosten

(en dan een blabla over bezoekrecht)

roharro

#23 , 18 nov 2011 21:42

in haar brief lijkt het wel dat ze verwacht dat we na de opzeg 6 maanden blijven betalen trouwens.?dit kan toch niet eh?
Het is hier toch al uitgelegd dat je met ingang van je opzeg nog gedurende zes maanden huur moet blijven betalen (tot eind april 2012).
Het staat zo toch in het kontrakt?
Na de opzegperiode van zes maanden moet je niet meer betalen.
Ook in de brief van de verhuurder staat dat zo.
U leest onze antwoorden toch wel?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sien1989
Topic Starter

#24 , 18 nov 2011 21:48

okee ja sorry ben gewoon zo in paniek dat ik dat allemaal niet kan betalen (heb geen spaargeld heb daarmee mijn scheiding en advocaat moeten betalen dus geen reserve)
een volledige loon afgeven aan lening en huur is niet niets....dit dan 4/5 maanden :s je zou voor minder panikeren want dat wilt zeggen dat wij met 3 moeten overleven op +- 1600 euro per maand en daar moeten we van eten,verwarming,elentric en water.Afbetaling auto (alejah da word een deel helse maanden)
dusja denk wel dat je dan verstaat dat er dan paniek ontstaat in een mens?...

Vandebos

#25 , 18 nov 2011 22:16

mja ze eist dus wel degelijk de sleutel.Maar ze weigert ook iedereen die ik voorstel kan ik dat nergens niet bewijzen?
deze mensen zijn altijd zo vriendelijk alles door te mailen naar mij dus ook de onbeleefde mailen van de verhuurder...
Dus ik heb het bewijs dat ze die weigert met reden die er niet zijn...
Er moet toch ergens iets te doen zijn aan deze feit...Want ze heeft ook de prijs doen steigen en volgens mij ga ik echt niemand vinden.
Heb al alles geprobeerd.
zijzelf heeft 2 afspraken gemaakt de eerste heeft ze een 15min ervoor gewoon afgezegd (was heel leuk had mijn dochter enzo bij een oppas gedaan)
en de 2e is ze komen opdragen om half 10 s'avonds.
Nu is het zo dat er een ruit kapot is van een berging buiten en wij dus vanalles hebben moeten regelen omdat het speciaal glas is.
Dus opmeten,offerte en dan ja je kent het ze moeten dat glas bestellen.30nov komen ze dat maken.
nu was ze zelf zo onbeleefd van te eisen dat ik er haast achter moest zetten want volgens haar was dat de schuld dat de mensen het niet willen overnemen.
dus ze doet echt over alles moeilijk terwijl wij echt ons best doen.
Zie de uitleg over het register.

Wat betreft bezoekrecht: tenzij er in het contract een concrete regeling werd afgesproken is er niets bij wet geregeld. De twee standaard systemen waar bij discussie rechters zich tot beperken zijn:

- 2 periodes van drie uur per week waarop kandidaten zonder voorafgaandelijke verwittiging kunnen langskomen om het pand te bekijken. (meestal een periode in week 's avonds, bijv van 18.00 tot 21.00 en een periode in de namiddag tijdens het weekend, bijv zaterdag van 14.00 tot 17.00)

- op afspraak 48 uur op voorhand gemeld door de verhuurder of de geïnteresseerde partij.

Mogelijkheid geldt voor 95% van de uitspraken.

U kan de verhuurder perfect een aangetekend schrijven zenden waarbij u haar meldt dat aangezien er in het contract geen afspraken rond bezoek van kandidaten worden gemaakt u voorstelt om deze te laten doorgaan tijdens twee periodes van drie uur per week, meer bepaald de woensdag van 18.00 tot 21.00 en de zaterdag van van 14.00 tot 17.00 aangezien dat de periodes zijn die het beste uitkomen met uw werkomstandigheden. Dat indien zij zich daar niet mee akkoord kan verklaren binnen de zeven kalenderdagen na kennisname van dit schrijven en/of blijft op onverwachte momenten langskomen met kandidaten u zich verplicht zal zien om middels een verzoekschrift bij het lokale vredegerecht de vrederechter te verzoeken deze periodes bij vonnis en tegen dwangsom vast te leggen...

Vandebos

#26 , 18 nov 2011 22:17

verder gewoon rustig blijven en diep ademhalen, paniek heeft nog nooit wat opgelost...

sien1989
Topic Starter

#27 , 18 nov 2011 22:59

ik weet het maar in ieder geval ben ik al blij ergens dat het maar tot april is dat ik moet betalen en niet zoals zij wilt juli.
Ga mij nu focussen op nog iemand te vinden en blijft ze weigeren ga ik er gewoon mee verder.
ik ga ze ook onmiddellijk nogmaals de dagen doorsturen dat ik kan om te bezoeken (van november heeft ze,ze al)
en nu die van december sturen.
(dan kan ze daar niet moeilijk over doen)

sien1989
Topic Starter

#28 , 19 nov 2011 21:09

Hey nu bedenk ik mij iets,weet niet of dit kan maar ik moet tot in april blijven betalen e
maar ik betaal op voorhand zo in maart betaal ik voor april ik reken dus 2900 euro vanaf januari tot april 4x de huur mag ik dit bijvoorbeeld vragen om 1x te betalen
is dit rechtsgeldig?

roharro

#29 , 19 nov 2011 21:13

Hey nu bedenk ik mij iets,weet niet of dit kan maar ik moet tot in april blijven betalen e
maar ik betaal op voorhand zo in maart betaal ik voor april ik reken dus 2900 euro vanaf januari tot april 4x de huur mag ik dit bijvoorbeeld vragen om 1x te betalen
is dit rechtsgeldig?
U moet de huur betalen op de tijdstippen zoals vermeld in het huurkontrakt. Als dat maandelijks is dan blijft dat ook zo in de opzegperiode.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sien1989
Topic Starter

#30 , 19 nov 2011 23:09

en moest ge nu da vragen en zij aanvaard dat?

Terug naar “Huren”