Huurcontract 4 jaar

neusje
Topic Starter

Huurcontract 4 jaar

#1 , 17 nov 2011 08:55

Beste,
dit jaar is het 4e jaar dat ik hetzelfde huis huur.
Mijn 1e contract was een huurcontract van 1 jaar, dat werd het 2e en het 3e jaar verlengd (genoteerd en getekend door beide partijen) , telkens duurtijd één jaar. De prijs werd telkens wat verhoogd, in overeenkomst.
Ondertussen zit ik dus in mijn 4e jaar.
Nu hoorde ik dat de éénjarige contracten niet meer geldig zouden zijn. Klopt dit? Wat zijn de gevolgen voor mij en wat voor de verhuurder? De verhuurder sprak er over om mijn contract na dit 4e jaar niet meer te verlengen. Kan dit zomaar?
Het vervelende is dat na de breuk met mijn vriend een deel van mijn papieren verloren zijn gegaan waardoor ik slechts de 2 copys van mijn 2 eerste huur(jaar)contracten in mijn bezit heb. Kan dit gevolgen hebben, gezien ik geen schriftelijk bewijs meer heb van jaar 3 en het huidige jaar 4? Ik ben wel steeds een stipte betaler geweest.
Met dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 nov 2011 09:34

Ongeacht of u de oude contracten nog terug vindt of niet, u woont reeds gedurende 4 jaar in dat huurpand, tenzij de verhuurder een aangetekende opzeg kan voorleggen voor het eerste of tweede jaar is uw contract een negenjarig contract geworden. De verhuurder dient zich dan ook aan de wetgeving bij dwingend recht te houden die aan dit type van contract verbonde is.
U heeft zelfs het recht om de huurverhogingen die geen indexering zijn sinds het eerste contract terug te vragen. Deze zijn immers onwettig en kunnen indien nodig bij vonnis gerecupereerd worden.

artemis

#3 , 17 nov 2011 09:48

Een huurcontract hoofdbewoning van beperkte duur mag slechts één maal verlengd worden en mag de maximale duur van 3 jaar niet overschrijden. In uw geval betekent dit dat uw contract vanaf het 3de jaar automatisch in een 3-6-9 is overgegaan (omdat het contract van 1 jaar reeds 1x verlengd is geworden) en waarvan u zich nu in het 4de jaar bevindt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2011 12:09

huurwetgeving
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cac ... qb-qUplCBA" onclick="window.open(this.href);return false;

neusje
Topic Starter

#5 , 17 nov 2011 15:45

Dus als ik het goed begrijp zat ik reeds bij ingang van het 3e jaar in een contract van 9jaar?? (Aangezien mijn contract na het 1e jaar opnieuw werd verlengd met 1jaar en ik bij einde van dit 2e jaar zonder verzet van de verhuurder ben blijven betalen...)
Bedankt voor de informatie!

Vandebos

#6 , 17 nov 2011 16:59

jawel. Nu, de ingangsdatum van uw negenjarig contract is wel een andere zaak. De woninghuurwet stipuleert dat de ingangsdatum van negenjarig huurcontract dat voortvloeit uit twee contracten van bepaalde duur wordt gelijkgesteld met de ingangsdatum van het eerste contract van bepaalde duur. Uw huidige negenjarig huurcontract bevindt zich momenteel aldus in zijn vierde jaar.

Edit: Schabouwelijk Nederlands, het was bijna Vlaamsch.. :mrgreen:

artemis

#7 , 17 nov 2011 18:53

We zijn het helemaal eens he VDB ;-)

Terug naar “Huren”