Belastingen huurinkomsten

Dxs
Topic Starter

Belastingen huurinkomsten

#1 , 08 nov 2011 10:29

Beste,

Ik heb de vraag hoeveel belastingen (aantal procent) ik moet betalen op de huurinkomsten die ik maandelijks ontvang.
Het is de enigste woning die ik heb want ik woon nog bij mijn ouders.
Graag enige info...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 08 nov 2011 10:39

De belastingen die u op uw huurinkomsten betaalt worden bepaald door het KI van het pand dat u verhuurt. Dit KI heeft u normaal gezien ingevuld op de post 1207 van uw aanslagformulier.

Dxs
Topic Starter

#3 , 08 nov 2011 10:51

Wat is nuweer kl?

Reclame

vtec

#4 , 08 nov 2011 11:26

Kadastraal Inkomen

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 nov 2011 11:29

KADASTRAAL INKOMEN.
dat staat op dat vriendelijk wit briefje met een overschrijvingsformulier onderaan, dat je jaarlijks ontvangst van onze vrienden van de Vlaamse Overheid. (Aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing) :mrgreen:

roharro

#6 , 08 nov 2011 12:45

En dat KI wordt geïndexeerd en met een factor 1,4 vermenigvuldigd. Dat bedrag wordt bij uw andere inkomsten geteld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Dxs
Topic Starter

#7 , 08 nov 2011 13:34

Bedankt voor de snelle info!

Maar buiten het KI moet je niets betalen?

Vandebos

#8 , 08 nov 2011 13:36

Nope, tenzij het handelshuur is.

Dxs
Topic Starter

#9 , 08 nov 2011 14:00

oke, want ik heb de vorige 2 jaar dit niet op mijn belastingbrief aangegeven, dus als ik dit doe het komende jaar komen er geen bijkomende kosten?

Vandebos

#10 , 08 nov 2011 14:39

Je belastingen zullen wel stijgen omdat het KI geplaatst wordt onder de post 1106 en deze als inkomsten worden geteld, maar of je een woning met een KI van 750 nu verhuurt aan € 700/maand of € 15000/maand zal geen enkele invloed hebben.

Indien je het KI de laatste 2 jaar verkeerd hebt ingebracht men komt hierop uit kan er een boete worden geïnd voor de laatste 2 jaar, je hebt dan immers een deel van je inkomsten niet aangegeven... De kans hiertoe is momenteel nog relatief klein. Naar de nabij toekomst toe zal deze pakkans echter significant toenemen gelet op het feit dat kadaster, Directe belastingen, KI én de diverse registratiekantoren hun data op elkaar aan het afstemmen zijn.

Edit: de post voor inbrengen ki verhuurde woningen is 1106 en niet 1207 zoals eerder meegedeeld.

Dxs
Topic Starter

#11 , 08 nov 2011 19:43

Welke actie kan ik dan best ondernemen? Gwn niets of pas volgend aanslag jaar dit eeneens aangeven of dit "bekend maken" zo snel mogelijk?

roharro

#12 , 08 nov 2011 19:50

Welke actie kan ik dan best ondernemen? Gwn niets of pas volgend aanslag jaar dit eeneens aangeven of dit "bekend maken" zo snel mogelijk?
Kijk uw laatste aanslagbiljet (inkomstenbelasting) eens na. Het is zeer waarschijnlijk dat de fiscus die correctie zelf heeft doorgevoerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#13 , 08 nov 2011 20:19

Kijk uw laatste aanslagbiljet (inkomstenbelasting) eens na. Het is zeer waarschijnlijk dat de fiscus die correctie zelf heeft doorgevoerd.

Indien niet, tja ik heb zelf ooit geprobeerd om het Vlaams Gewest duidelijk te maken dat een herevaluatie van een gezinswoning met garage en tuin onmogelijk een niet-geïndexeerd KI van €2.00 kan opleveren. Maar de controleur in kwestie maakte me op redelijk autoritaire wijze duidelijk dat er GEEN fouten werden gemaakt... wie ben ik dan om nog verder aan te dringen... :mrgreen:

Terug naar “Huren”