Schrappen van een persoon uit het huurcontract

menneke28
Topic Starter

Schrappen van een persoon uit het huurcontract

#1 , 03 nov 2011 14:44

Beste,

Mijn partner heeft besloten om onze relatie stop te zetten.
Dit wil zeggen dat hij ook wil vertrekken uit het huis dat we samen huren.
Het huurcontract staat op onze 2 namen omdat dit door de verhuurder zo werd opgelegd.

Graag zou ik willen dat als hij vertrekt zijn naam ook van het huurcontract wordt gehaald.
Maar kan de verhuurder mij verplichten om iemand anders (bijvoorbeeld mijn moeder) te laten tekenen op het huurcontract zodat er terug 2 huurders zijn?

Mijn partner beweert ook dat hij recht heeft op 3 maanden tijd om een nieuwe woonst te zoeken. Hij beloofd echter wel van eerder weg te zijn.
Het gevolg is wel dat ik nu de volledige huur al betaal en dat hij mij achteraf het aantal weken dat hij toch nog in het huis gewoond heeft, terug betaald.
Maar is hij op een of andere manier niet verplicht om dan ook 3 maanden huur te betalen?

Alvast bedankt,

Vriendelijk groeten,

Menneke28

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 03 nov 2011 15:15

Uw ex-partner is in principe medeverantwoordelijk voor het contract tot het einde ervan ... hetzij het vanzelf eindigen, hetzij het eindigen door de eigenaar of door jullie zelf. Hij is dan ook verantwoordelijk voor het medebetalen ervan.

Om discussies te vermijden zou ik uw partner nu al een aangetekende brief sturen waarin u verwacht dat hij de woning binnen de 3 maanden verlaat. Mocht hij dan toch niet weggaan, dan hebt u al een stapje voor bij de vrederechter omdat u het al met een brief geprobeerd hebt. Ik zou ook vermelden dat u verwacht dat hij op maandbasis nog zijn deel van de huur betaalt ... Ik zie eigenlijk niet in waarom hij dat achteraf pas zou willen doen, tenzij hij van plan is ervanonder te muizen zonder te betalen.

MAAR aangezien het contract op jullie beider namen staat heeft in principe hij evenveel recht om in de woning te blijven. Het is dus ook mogelijk dat hij gaat eisen dat U vertrekt. De vrederechter beslist daar dan over.

De namen op het contract veranderen kan enkel met toestemming van de eigenaar.

Hebben jullie voor de rest nog gemeenschappelijke bezittingen? bv. meubels waarover twijfel zou kunnen bestaan wie de eigenaar is? Zo ja, dan zou ik tijdelijk even alle bewijsmateriaal (facturen e.d.) daarvoor evacueren naar een veiliger locatie (bv. bij uw ouders).

Groeten,

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

menneke28
Topic Starter

#3 , 03 nov 2011 15:55

Dag Lenny,

Alvast bedankt voor de reactie.
Hij heeft zelf al een brief opgesteld waarin hij stelt dat hij vanaf 1 november 2011 binnen de 3 maanden gaat vertrekken.

Tot nu toe is er geen discussie over de gemeenschappelijke goederen, maar ik ben inderdaad wel van plan om al die rekeningen en zo bij mijn ouders te leggen, want je weet inderdaad maar nooit.

Nu ik veronderstel, dat als ik de huur blijf betalen de huisbaas mij niet zomaar uit het huis kan zetten. Ook al staat mijn naam alleen nog op het contract?

Reclame

mapleleiah

#4 , 04 nov 2011 11:18

Ik herhaal nog eens: de naam van uw ex kan enkel geschrapt worden mits toestemming van de verhuurder. Zolang dat niet gebeurt, blijft uw ex medeverantwoordelijk voor het contract. Als u dus bv. niet betaalt, zal de verhuurder uw ex kunnen aanspreken.

Als uw ex niets doet om zijn naam te laten verwijderen, is er eigenlijk niets aan de hand. Maar als uw ex stappen gaat ondernemen om zijn naam te laten verwijderen, kan er vanalles gebeuren ... De verhuurder kan dit toestaan, maar als die het weigert, kan het zijn dat uw ex het contract gaat willen opzeggen. Hoe dat dan precies gebeurt en wat de gevolgen zijn, zullen experts in huurwetgeving u moeten vertellen.

Ik spreek niet voor uw ex maar in zijn plaats zou ik mijn naam niet verder op een huurcontract willen van een woning waar ik niet meer woon.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#5 , 05 nov 2011 09:44

‘Een opzegging dient te worden beschouwd als een daad van beschikking over het onverdeelde huurrecht,zodat,voor de geldigheid ervan,krachtens art.577-2,§6 B.W.,hiertoe de medewerking van alle medehuurders vereist is‘[Rb.Gent 7 januari 2005(de H./Van B.),R.W.2006-07,1163-1166].

Hiervan kan dus enkel met wederzijdse toestemming afgeweken worden.

‘NA de ontbinding van een huwelijksvermogensstelsel met een gemeenschap van goederen, ontstaat tussen de echtgenoten een onverdeeldheid die in de regel beheerst wordt door het gemene recht en de goederen bevat die aanwezig waren op het ogenblik waarop de ontbinding tussen de echtgenoten terugwerkt en de vruchten die deze goederen nadien hebben opgebracht. De deelgenoot die alleen het onverdeeld goed heeft gebruikt en het exclusief genot ervan heeft gehad is een vergoeding verschuldigd die aan de deelgenoten toekomt en gelijk is aan de opbrengstwaarde van dit goed‘ (http://jure.juridat.just.fgov.be/?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false; ; Cass N-20010504-5).

Dit geldt ook bij ontbreken van huwelijksvermogensstelsel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”