Sinds een viertal maanden is er een nieuwe huurder ingetrokken in een appartementsgebouw met drie wooneenheden. Deze huurder is iemand met ernstige psychische problemen en heeft een drank- en drugsproblematiek.
Meteen al sinds de eerste week is er sprake van overlast door deze persoon, in de tweede week dat ze de woning betrok is ze er al in geslaagd door nalatigheid het volledige gebouw zonder electriciteit te zetten, na een kleine maand lag ze bewusteloos en met hoofdwonde in de gemeenschappelijke gang zodat we een ziekenwagen moesten bellen. Ze zorgt voor gigantisch veel geluidsoverlast door te roepen en voortdurend met de deuren te gooien (zowel overdag als 's nachts), ze is recent de woning van mijn andere buren binnengegaan omdat deze buren volgens haar te veel lawaai maakten (er was bezoek om een verjaardag te vieren, maar er was zeker geen sprake van overlast) en heeft toen ook schade aangericht. Ze heeft deze buren de dag nadien verbaal bedreigd en bespuugd en een paar dagen geleden heeft ze nog 's ochtends het hele gebouw dusdanig overeind gezet (zij woont op het gelijkvloers, mijn slaapkamer is op het derde verdiep en ik ben er wakker van geworden) dat het bezoek dat bij haar was zich genoodzaakt zag een ziekenwagen te bellen. Bij deze laatste feiten - het binnendringen van de woning van de buren, de bedreigingen 's anderendaags en het voorval enkele dagen geleden- hebben wij (de andere huurders en ikzelf) de politie ook verwittigd en is hiervan een proces verbaal opgesteld. Ook de verhuurder is op de hoogte van de feiten.
Intussen zijn wij aan het einde van ons latijn: we schieten er onze nachtrust bij in, we zijn voortdurend op onze hoede, hebben bij momenten echt schrik om 's ochtends naar ons werk te vertrekken of 's avonds thuis te komen, durven amper nog bezoek te ontvangen,... We hebben deze persoon zelf al aangesproken op haar gedrag, we hebben het via de huisbaas geprobeerd, er is door de politie zelfs geprobeerd om haar te bewegen tot een vrijwillige collocatie, maar niks helpt. Deze huurder zou een advocaat hebben als bewindsvoerder, zou wilsonbekwaam zijn verklaard en zou reeds in verschillende psychiatrische instellingen hebben gezeten.
Ik denk dat uit bovenstaande wel duidelijk blijkt dat deze persoon niet in staat lijkt te zijn om zelfstandig te wonen. Welke mogelijkheden bestaan er voor ons, de andere huurders, om deze persoon te laten uitzetten? De buren en ikzelf hebben afgesproken om bij overlast steeds de politie te bellen en een pv te laten opmaken, maar we kunnen toch moeilijk iedere keer dat ze een deur dichtgooit de politie bellen,ook al worden we daardoor telkens uit onze slaap gehaald?